In juni 2018 lanceerde de gemeente Rumst het thuisloket, volledig veilig en gebruiksvriendelijk. Via dit thuisloket kan je online met enkele muisklikken attesten, aktes en uittreksels aanvragen.
Zo kan je ook een uittreksel strafregister, voorheen bewijs van goed gedrag en zeden, aanvragen via dit thuisloket. Tot nu toe vergde dit nog een manuele tussenkomst van een medewerker. Een manuele tussenkomst houdt in dat de burger het document wel digitaal ontvangt, maar niet onmiddellijk. Sinds het centraal strafregister digitaal beschikbaar is voor lokale overheden, kunnen deze aanvragen echter ook volautomatisch verlopen.
Dit zal binnenkort ook het geval zijn voor het thuisloket op www.rumst.be . “Dat wil zeggen dat het document dan wel meteen digitaal afgeleverd zal worden, 24/24. Deze aanpassing zal ten goede komen aan de efficiëntie voor zowel het lokaal bestuur als voor haar burgers, temeer daar de meest opgevraagde documenten in het thuisloket de geboorte-akte en het uittreksel uit het strafregister zijn,” licht burgemeester Jurgen Callaerts (N-VA) toe.
Het thuisloket is 24 op 24 uur, 7 dagen op 7 open en beschikbaar op elke locatie (thuis, op het werk, openbare computer, …) en op elk toestel (pc, laptop, smartphone, tablet, …). De authenticiteit van het document blijft gegarandeerd, ook wanneer je het thuis afdrukt. Je kan het ook eenvoudig digitaal doorsturen of tonen aan wie dit vraagt.