“Een test heeft verschillende voordelen. Door de test komen we te weten wat het responspercentage is. Daarnaast kunnen een aantal inwoners door de promotie rond de test tot de vaststelling komen dat ze nog niet ingeschreven zijn en doen ze dit alsnog. Bovendien maken de inwoners kennis met het type bericht, wat het makkelijker maakt om het te herkennen als zich daadwerkelijk een noodsituatie voordoet. Als er inwoners zijn die bij de test niet goed weten wat te doen, kunnen ze nu de gemeentelijke diensten contacteren voor informatie. Op die manier anticiperen we op een echte noodsituatie,” vertelt intergemeentelijk noodplanningsambtenaar Audrey Bertens.
BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid haar inwoners kan verwittigen in een noodsituatie. Tot de komst van BE-Alert verliep informatie over een noodsituatie via (sociale) media, de hulpdiensten aanwezig op het terrein of via het sirene-netwerk. Dankzij BE-Alert kan iedereen ook rechtstreeks informatie krijgen via sms, een gesproken bericht via een vaste telefoonlijn of e-mail. Een dergelijk bericht wordt verstuurd naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand.
Nog niet ingeschreven voor BE-Alert? Schrijf je in via http://be-alert.be . Geen mailadres? Schrijf je in op het gemeentehuis van je gemeente.
Tip: geef bij je inschrijving niet enkel je eigen adres op, maar ook andere relevante adressen, bijvoorbeeld van je werk of de school van je kinderen. Zo krijg je ook een verwittiging als er zich een noodsituatie voordoet in dit gebied.
foto: logo BE-Alert