Sinds de aanstelling van Koen Van Exem als voorzitter waait er een nieuwe wind bij Racing Mechelen. Sportief loopt het niet altijd even vlot – groen-wit zakte naar Eerste Provinciale – maar Van Exem maakte er in de eerste plaats een prioriteit van om de schulden van de club weg te werken en weer meer in te zetten op de jeugdwerking.
Bij die vernieuwingen hoort ook een nieuw logo. Dat werd vanavond voorgesteld aan pers en supporters. De traditionele groen-witte kleuren blijven uiteraard behouden, maar het logo kreeg een moderner en eenvoudiger uitzicht dat moet doen terugdenken aan de glorieperiode in de jaren 50. De ontwerpers zijn Racingers in hart en nieren die vrijwillig een volledige nieuwe huisstijl ontwierpen.
“Wij zijn het bestuur van de besparingen, maar ook van de investeringen”, zegt voorzitter Koen Van Exem. “Racing Mechelen heeft lang boven zijn stand geleefd. We zijn erin geslaagd om vorig jaar voor 100.000 euro aan overbodige kosten te besparen. Er is een ongelofelijk positieve vibe op gang gekomen in dit vernieuwde Racing Mechelen, zeg maar Racing 2.0. De ambitie moet zijn om op middellange termijn in de Eerste Amateurliga te spelen. Maar dit altijd via een zeer gezonde financiële context.”
Ook op een aantal andere vlakken staan er veranderingen op til bij Racing:
Het stadion
De onderhandelingen met de drie partijen, eigenaar IBO, de stad Mechelen en Racing Mechelen zitten momenteel in de laatste fase. “In het kader van de onderhandelingen kan ik niet meer info geven, maar op 1 september zou er meer duidelijkheid moeten zijn”, klinkt het.
“De samenwerking met de stad Mechelen is zeer goed geëvolueerd de laatste jaren. Zo hebben ze geïnvesteerd in een kunstgrasveld ter waarde van 400.000 euro. Daarvoor wil ik de stad, en in het bijzonder de burgemeester en het gehele schepencollege hartelijk bedanken”.
Financieel
“De club had veel schulden en er waren veel niet-voorziene kosten die op ons afkwamen. Eén van de lijken die uit de kast viel had het einde van de club kunnen betekenen”, aldus Van Exem. “We hebben alle kosten tegen het licht gehouden en
de schuldenberg uit het verleden is grotendeels weggewerkt. Deels door schuldvermindering en het operationele resultaat vorig seizoen, maar ook door schuldherschikking op lange termijn. Daardoor is de strop rond de keel stilaan gelost. In de toekomst willen we niet allen investeren in de A-kern, maar zeker ook in de jeugd. Waar een wil is is een weg, en ik denk dat we goed onderweg zijn”
Abonnementen
Het bestuur van Racing Mechelen zet volop in op de verkoop van abonnementen. Ze doen dit onder meer online en via een Pop-up shop. Maar Racing komt ook naar je toe en zal de abonnementen ook deur-aan-deur aan de man proberen te brengen.
“We rekenen hierbij op het enthousiasme van onze vele supporters. Een abonnement zal honderd euro per seizoen kosten. We zullen dit jaar ook reclame maken voor onze seizoenskaarten met echte Racingers. Het grote voordeel is dat we aan het begin van het seizoen al inkomsten hebben.”
Nieuwe sponsors
Racing stelde ook een aantal nieuwe partners voor. Nike (voetbalshop.be) is de gloednieuwe kledingsponsor van de oudste Mechelse voetbalclub. Ook Dipu, Aviaco en Jupiler, dat een overeenkomst sloot voor vijf seizoenen, zijn nieuwe sponsors. IBO zal Racing Mechelen vanaf dit seizoen niet langer sponsoren.
Racing Business Club
Privéclub De Racinger wordt vanaf deze voetbaljaargang de Racing Business Club. Vanaf het seizoen 2017-2018 zal ook het restaurant op de tweede verdieping opnieuw opengesteld worden. Hier is plaats voor een honderdtal gasten.
Sportief
En dan is er natuurlijk ook nog het sportieve aspect. Assistent-trainer Hans Verbeeck gaf toelichting bij het nieuwe seizoen. De club, de supporters én de sportieve staf zijn volgens hem heel ambitieus. “Een gezonde portie ambitie”, voegt hij er meteen aan toe. “Het is onze taak om de voeten op de grond te houden, nederig te zijn en een seizoen zonder negatieve zorgen neer te zetten, met een mooi resultaat in de linker kolom als gehoopt gevolg”.
Audioreactie Koen Van Exem:
Foto: Radio Reflex