In haar tweejaarlijks verslag wijst de Federale Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie erop dat burgers nog al te vaak onvoldoende correcte informatie terzake bekomen. Om het personeel van de diensten Burgerlijke Stand in steden en gemeenten te ondersteunen in het verstrekken van correcte informatie met betrekking tot eindelevenszorg en eindelevenskeuzes is er LEIF (LevensEinde InformatieForum), een expertisecentrum dat zich inzet om de wil van levenseinde ten volle te respecteren.
Extra opleiding kan altijd zeer nuttig zijn
Tijdens de gemeenteraad vorige dinsdagavond polste gemeenteraadslid Alexander Vandersmissen (Open Vld) bij het stadsbestuur of er bij de ambtenaren van de Mechelse dienst Burgerlijke Stand de nodige kennis aanwezig is om tegemoet te komen aan vragen van burgers betreffende eindelevenszorg en het opstellen van voorafgaande wilsbeschikkingen.
“Bij onze dienst Burgerlijke Stand zetten we voluit in opdat de ambtenaren correcte informatie kunnen verstrekken wanneer mensen zich komen bevragen over hun eindelevenszorg en eindelevenskeuze. Een nieuwe collega krijgt in het Huis van de Mechelaar opleiding aan het loket om vervolgens zelf de burger verder te helpen met een ervaren collega naast zich. De expertise zit vooral bij de ambtenaren die de verwerking van registraties in backoffice opvolgen (cluster rijksregister) en eventuele onjuistheden rechtzetten. In maart vond er nog een opfrissing plaats, waarbij onze medewerkers bij de dienst Burgerlijke Stand adequate toelichting kregen waarop ze moeten letten bij ingevulde documenten. Als er een externe opleiding wordt georganiseerd, zal er steeds iemand van de cluster rijksregister deelnemen en nadien de nodige informatie aan andere collega’s doorgeven. Extra opleiding kan altijd zeer nuttig zijn. Wij zullen in het najaar met LEIF bekijken hoe we dit het best kunnen organiseren voor burgerzaken en winkelmanagement”, stelt schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx (N-VA).
Hoe gaan de woonzorgcentra en de lokale dienstencentra om met eindelevenszorg en eindelevenskeuzes?
Er is een duidelijk informatiebeleid rond voorafgaande zorgplanning binnen de woonzorgcentra, opgesteld onder begeleiding van LEIF. Hierover krijgen alle nieuwe medewerkers opleiding bij de start en nadien herhaald, ongeveer om de 2 jaar. Er zijn medewerkers die deze gesprekken voeren met bewoners en familie en die daarvoor een opleiding hebben gekregen met daarna jaarlijks of tweejaarlijks intervisie.
Bij de intake van nieuwe bewoners en hun familieleden worden zij geïnformeerd over voorafgaande zorgplanning door een maatschappelijk werker van de sociale dienst. De LEIF-brochure wordt ook maximaal meegegeven. Tenzij een bewoner of familie er niet open voor staat. “Op elke afdeling binnen het woonzorgcentrum is er een referentiepersoon aanwezig die hierover in gesprek kan gaan met bewoners. Alle collega’s weten dit en verwijzen door als ze merken dat bewoners hier nood aan hebben of hier actief naar vragen”, zegt Koen Anciaux, schepen van welzijn en voorzitter Sociaal Huis.
In de lokale dienstencentra zijn er jaarlijks gratis infomomenten i.s.m. mutualiteiten of het Huis van de Mens rond voorafgaande zorgplanning. Deze zijn toegankelijk voor alle Mechelaars, maar men moet zich vooraf inschrijven. Via de activiteitenkalender die verspreid wordt naar verschillende welzijnspartners in de buurt of op de website van het Sociaal Huis worden deze bijeenkomsten aangekondigd. Daarnaast kan de zorgcoach of centrumleider informatie geven of een individueel gesprek voeren rond voorafgaande zorgplanning. Hierbij gaat het vooral om een doorverwijsfunctie.
Bij de dienst Burgerlijke Stand in Mechelen werden van begin januari tot en met 22 juni 269 aanvragen over de wijze van begraven geregistreerd, 1035 kennisgevingen tot orgaandonaties en 562 wilsbeschikkingen tot euthanasie.
foto: logo stad Mechelen