“We hebben onze financiële problemen onder controle. We hebben afgelopen jaar zelfs een kleine operationele winst gemaakt”, zegt voorzitter Koen Van Exem.
Enkele weken geleden hebben we sportief een punt gezet achter het seizoen 2016-2017. Ook boekhoudkundig loopt het seizoen op zijn laatste benen. Hoog tijd dus om de balans op te maken. Dat doen we met 3 bestuursleden: voorzitter Koen Van Exem, secretaris en financieel expert Nick Van Reydt en commercieel verantwoordelijke Adriano Currenti.
Koen, Nick en Adriano, jullie zijn in de zomer van 2016 alle drie toegetreden tot de Raad van Bestuur. Hoe kijken jullie terug op het financiële seizoen?
Adriano: “We hadden vorige zomer berekend dat Racing nog altijd met een schuld zat van 70.000 à 80.000 euro. We hebben met een grondig vernieuwde en uitgebreide bestuursploeg de handschoen opgenomen om die financiën op orde te krijgen, want dat was dringend nodig. Anders zou Racing ophouden te bestaan.”
“Met die schuld zijn we dus begonnen en onderweg zijn ook nog eens wat lijken uit de kast gevallen. Dat ging naar Racing-normen over forse bedragen. Daardoor is de schuld met nog eens ruim 30.000 euro erbij uiteindelijk opgelopen tot iets meer dan 100.000 euro.”
“De eerste maatregel die we genomen hebben om die schuld af te bouwen is een abonnementen-campagne lanceren. Dankzij ’t Is de moment veu een abonnement en de weerklank die Racing daarmee gekregen heeft, hebben wij meteen een pak geld binnengekregen dat we gebruikt hebben om de dringendste schulden te betalen.”
Maar abonnementen alleen volstaan uiteraard niet?
Nick: “Abonnementen waren de basis voor de heropstart van Racing, maar het gaat natuurlijk verder en dieper dan dat. Zo hebben we een renteloze lening afgesloten bij enkele leden van de Raad van Bestuur en een aantal sympathisanten van Racing. In zeer beperkte kring. Zo kun je je schuld herfinancieren op de langere termijn en ze controleerbaar en beheersbaar maken. Dat is perfect normaal in de financiële wereld.”
“Je mag niet uit het oog verliezen dat Racing de twee boekjaren ervoor telkens een verlies maakte van € 650 000. 1,3 miljoen in totaal dus. Dat is gigantisch en dat was de strop om de nek van de club. In eerste instantie was het afgelopen jaar dus ontzettend belangrijk om daar komaf mee te maken en eindelijk nog eens een budget in evenwicht te kunnen presenteren.”
En is dat gelukt, Koen?
Koen: “Zeker. En ik kan meer zeggen: als die lijken afgelopen jaar niet uit de kast gevallen waren, dan hadden we er nu financieel nog wat beter voor gestaan. Als je het voorbije jaar puur operationeel bekijkt, dan stevenen we af op een break-even, misschien zelfs een kleine winst. Het is een jaar of 13 geleden dat dat op Racing nog gebeurd is.”
“Als je onze schuldenlast als geheel bekijkt, dan hebben we daar na een jaar ongeveer 1/3e van afgebouwd. De rest werken we de volgende 2 tot 3 jaar weg en dat was ook ons opzet toen we in het bestuur gekomen zijn. We zitten perfect op schema, zelfs met de financiële tegenvallers die we gehad hebben.”
“Dat is een pluim die we op onze hoed mogen steken, maar niet alleen de onze, want dit is een samenspel tussen bestuur, sponsors, vrijwilligers én niet het minst de supporters. Door in 2016 massaal abonnementen te kopen, hebben onze supporters mee de basis gelegd van een financieel gezonder Racing. Hopelijk doen ze dat nu opnieuw en bouwen ze zo mee aan de toekomst.”
Hoe vergaat het Racing op commercieel vlak, Adriano?
“We hebben in de zomer van 2016 een bedrag vooropgesteld. We gaan dat niet naar buiten brengen, maar ik kan wel verklappen dat het een ambitieus bedrag was waarvan sommige mensen dachten dat het onhaalbaar was. Wel, we hebben dat bedrag gehaald en zijn er zelfs 7% boven gegaan. Als je ons commercieel budget vergelijkt met dat van vorig seizoen, dan zijn we in één jaar tijd zo’n 150% gegroeid.”
“Ondanks drie degradaties op een rij merk je dat Racing nog altijd heel hard leeft en dat er veel supporters en ook sponsors nog altijd enorm begaan zijn met de club. We zijn met de commerciële cel uiteraard op zoek gegaan naar sponsors, maar dankzij die abonnementenactie hebben we er ook een aantal sponsors bijgekregen die zelf naar ons gekomen zijn.”
“We zijn met onze acties en grappige abo-filmpjes op een positieve manier in de media gekomen en dat heeft een boost gegeven. Op dat vlak mag je een medium als Facebook niet onderschatten: daar gaan die filmpjes heel snel rond, met likes en shares. De filmpjes met Jaak Van Assche, Carry Goossens, Rudi De Mets en Mark Uytterhoeven zijn alles bij elkaar zo’n 50 000 keer bekeken. Dat is gigantische en gratis reclame.”
Nick, kun je nog iets concreter ingaan op de besparingen die doorgevoerd zijn?
Nick: “We zijn de afgelopen maanden élk contract dat Racing had, met spelers, leveranciers, verzekeringsmaatschappijen enzovoort, van a tot z beginnen uit te pluizen. De conclusie was dat Racing een zeer logge, voorbijgestreefde organisatie was met een veel te zware kostenstructuur.”
“Er is het voorbeeld van de boekhouder. Tot voor kort gooide Racing al zijn facturen binnen bij de boekhouder en die moest het dan allemaal maar uitzoeken. Nu brengen we zelf eerst orde in die boekhouding – we hebben daar de financiële mensen voor – en pas daarna gaat alles de deur uit. Door een aantal taken van de boekhouder over te nemen bespaar je per seizoen meer dan € 10 000.”
“Door van leverancier te veranderen, kun je ook geld uitsparen en zelfs verdienen. Zo stappen we over enkele weken over naar een andere energieleverancier. En zo zullen we binnenkort nog een aantal veranderingen kunnen aankondigen. Als je daarbij weet dat heel wat van de besparingen die we nu al doorgevoerd hebben pas volgend jaar echt een invloed zullen hebben op ons budget, dan is het duidelijk dat we op dat vlak op de goeie weg zijn.”
Koen, besparen is het codewoord?
Koen: “Ja en neen. Iemand stelde me de vraag waarom we in zee gaan met Nike. Die zijn toch duur, werd me gevraagd? Wel, heel simpel: we hebben verschillende offertes naast elkaar gelegd en zijn tot de vaststelling gekomen dat Nike ons de beste prijs-kwaliteits-verhouding biedt. Dit was kwalitatief en financieel gewoon het beste bod voor Racing.”
“Anderzijds kan ik ook zeggen dat Racing niet per se voor het goedkoopste moet gaan. Racing moet durven te investeren in kwaliteit. Bijvoorbeeld in jeugdtrainers met een getuigschrift of diploma. Daar beginnen we zeer binnenkort mee. Racing zal die opleiding voor zijn jeugdtrainers betalen als zij dat getuigschrift halen. Alleen zo kunnen we groeien.”
Sommige mensen stellen zich vragen bij de “aankooppolitiek” voor de A-kern van volgend seizoen. Er komen veel goeie, maar misschien ook dure spelers?
Koen: “Als bestuur hebben we een inspanning gedaan door een nieuwe sportieve cel uit te tekenen, met daarin onder meer een sportief manager, een nieuwe T1 en een nieuwe T2. Daarmee heeft het bestuur willen aantonen dat we werk maken van een betere structuur en vanaf volgend seizoen op sportief vlak ook weer een rol van betekenis willen spelen.”
“Het bestuur spreekt zich niet uit over een plaats in het klassement, maar heeft wel een kader proberen te scheppen waarin de sportieve cel en de A-kern in alle rust hun werk kunnen doen. Door beter “in te kopen” en beter te scouten, want vorig seizoen was er geen scouting meer op Racing, hopen we het verschil te maken.”
“Als mensen dan komen vragen of we dit seizoen geen nieuwe putten gaan graven, dan antwoord ik: neen, neen. Het sportieve budget zal niet te veel verschillen van afgelopen seizoen. Het zal ongeveer gelijklopen. Maar door ons huiswerk beter te maken, hopen we natuurlijk wel veel betere resultaten te behalen. En als we betere resultaten halen, dan zullen tegelijkertijd bijvoorbeeld onze inkomsten uit de horeca stijgen.”
Het is niet om onszelf beter voor te doen dan we zijn, maar er zit écht weer leven in Racing?
Adriano: “Absoluut. Ik denk dat we ook dichter bij de supporters staan. En bij de vrijwilligers. Op Oscarpelouza hadden we meer dan 100 vrijwilligers! Gigantisch toch voor Racing. We organiseren vanalles om de boel aan te wakkeren. Zo was er het voorbije jaar een mosselweekend, een quiz, een galabal en Oscarpelouza. Dat doen we natuurlijk om geld in het laatje te krijgen, maar ook om de beleving te vergroten.”
Koen: “Volgend seizoen moeten er op zaterdagavond ook weer meer feestjes in het chalet komen. Afgelopen seizoen was dat soms dubbel: moet je feesten als je verloren hebt? Maar nu we onze supporters weer beter voetbal aanbieden, hopen we op een grotere opkomst in de tribunes en zal er dus ook meer beleving zijn.”
Is er al nieuws over OVK?
Koen: “Dit is het meest complexe dossier van allemaal. Er zijn drie partijen bij betrokken en iedereen heeft zijn eigen mening. We zijn hier al ettelijke maanden intensief mee bezig om tot een oplossing te komen die voor alle partijen aanvaardbaar is. We willen niemand bruuskeren, maar we hebben natuurlijk ons standpunt dat we verdedigen.”
“We hadden gehoopt eind februari met nieuws naar buiten te kunnen komen, maar dat is door omstandigheden niet gelukt. Alle partijen hebben opnieuw de tijd gekregen om hun ei te leggen en dan moet het ook echt gebakken worden. Tegen 1 september willen we een definitieve oplossing bekendmaken.”
Koen, kun je tot slot nog eens uitleggen waarom die abonnementenverkoop zo belangrijk is?
Koen: “De abonnementen zijn het fundament van Racing 2.0. Alles staat of valt ermee: financieel, commercieel en sportief. Een bedrijf als BetFIRST sponsort geen voetbalclub met 20 abonnementen. Dat is een bedrijf met nationale uitstraling, met sponsoring bijvoorbeeld ook op KV Kortrijk. BetFIRST sponsort geen clubs in het provinciale voetbal, maar blijft ons volgend seizoen wél trouw. Dat is fantastisch en een stimulans voor het bestuur om hard te blijven doorwerken.”
bron & tekst: racingmechelen.be
foto: Radio Reflex