Het probleem van parkeren in de straten rond de Dungelhoeffsite diende ook in een ruimer kader bekeken te worden. Het stationsparkeren vormt namelijk een belangrijke schakel in het geheel.
Uit overleg hierover met de mobiliteitsraad, parkeerbeheer en de NMBS, bleek dat een wijziging in het parkeerregime in de omgeving van het station en de Dungelhoeff noodzakelijk is.
Het college stelt nu een reeks maatregelen voor die het parkeerprobleem in deze buurt kunnen oplossen:
• de bestaande ‘gele zone + bewonersparking’ in de Boomlaarstraat tussen Vredelaan en Bosstraat, het Leopoldplein en de Tramweglei, vanaf het einde van de parking tot aan de Groenedaellaan uit te breiden,
• in de Groenedaellaan ‘blauwe zone + bewonersparkeren’ in te voeren,
• op de parking Tramweglei een nieuwe zone ‘geel/groen + bewonersparkeren’ in te voeren.
Op al de uitgebreide gebieden krijgen bewoners de mogelijkheid om te parkeren met hun bewonerskaart.
Doelstelling voor de parking Tramweglei is om deze parking te laten gebruiken als randparking, pendelparking en als buurtparking. Het is uitdrukkelijk de bedoeling om de parking maximaal te laten renderen voor het kernwinkelgebied, om overstappen van auto naar Bluebike te faciliteren en dynamisch overstappen naar klassiek openbaar vervoer te verbeteren.
De nieuwe ‘geel/groene zone’ op de Tramweglei bevat volgende items:
• via een automaat zullen er dagtickets van 3 euro, weektickets van 12,50 euro en maandtickets van 30 euro aangeboden worden. Dit om de pendelaars tegemoet te komen
• via de automaat zal ook de mogelijkheid geboden worden om een gratis ticket (max. 5uur) te nemen. Dit om de bezoekers aan onze stad hier gratis te laten parkeren.
De aanpassing van het parkeerregime in de omgeving van het station en de Dungelhoeff kan dan vermoedelijk in het najaar worden uitgevoerd.
Dit voorstel dient wel nog voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
foto: Google Maps