www.mechelen.be/afspraak. Vanuit je zetel thuis kan je kijken welke data nog vrij zijn en met een simpele muisklik een afspraak vastleggen. • Telefonisch via het gratis centraal nummer 0800 20 800, of rechtstreeks aan het onthaal in het Huis van de Mechelaar. De M-bassadeur stelt je dan mogelijke data voor en boekt voor jou de gewenste afspraak in. De M-bassadeurs zijn het eerste aanspreekpunt van de stad Mechelen, die de burger vriendelijk, correct en snel verder helpen. Twee uur voor je afspraak krijg je een sms ter herinnering aan je afspraak. “Nadat de M-bassadeurs zijn gestart en de lokettenzaal een opfrisbeurt kreeg, is het werken op afspraak een nieuwe, logische stap richting een betere dienstverlening en meer efficiëntie. De dienst Burgerzaken, Energiepunt en Financiën zijn de eersten om te starten met deze werking op afspraak in het Huis van de Mechelaar. De Bouwdienst werkt al op afspraak. Het is de bedoeling om stelselmatig de loketwerkingen van andere diensten ook in het Huis van de Mechelaar te centraliseren. Daartoe zijn voldoende uitbreidingsmogelijkheden. Zo zullen ook Sociale Economie en Economie, Milieu en Wonen hier op termijn een loketwerking krijgen”, zegt schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx (N-VA). Schepen Katleen Den Roover (N-VA), bevoegd voor Administratieve vereenvoudiging, benadrukt de voordelen van een werking op afspraak: “Je hoeft niet meer in de rij te staan, je kan je afspraak 24/7 inplannen en je wordt direct en efficiënt geholpen. Bij het maken van je afspraak kom je te weten welke documenten of informatie je moet meebrengen. Ook onze medewerkers van het Huis van de Mechelaar kunnen je documenten of dossier al voorbereiden. Hierdoor breng je minder tijd door aan het loket en word je vlotter geholpen.” Waarvoor heb je geen afspraak nodig? Voor een aantal zaken kan je wel nog steeds zonder afspraak in het Huis van de Mechelaar terecht: • Documenten indienen, zoals poststukken, formulieren, bouwdossiers, offertes … • Documenten afhalen, zoals een reispas, rijbewijs, uittreksel van het strafregister, attesten uit het bevolkingsregister en aktes van burgerlijke stand, de sleutels van de wijk- en dorpshuizen, … • Inzage in documenten, zoals het inkijken van een openbaar onderzoek en documenten die aangevraagd zijn in het kader van openbaarheid van bestuur. • Spoedprocedures. Voor spoedproducten, bijvoorbeeld een spoedreispas of eID in spoed, kom je gewoon langs en krijg je meteen een afspraak met beperkte wachttijd. • Aankoop van huisvuilniszakken • Algemene informatie, zoals de infogids, de afvalkalender of stickers voor reclamedrukwerk haal je gewoon af aan het onthaal. Sinds 1 maart werden al 140 afspraken ingeboekt, waarvan iets meer dan de helft door de burger online werd gemaakt. Centraal telefoonnummer en M-bassadeurs Wie een vraag heeft voor de stad, kan daarvoor voortaan bellen naar het nieuwe gratis telefoonnummer 0800 20 800. Je wordt verder geholpen door een M-bassadeur. Dat is een stadsmedewerker die fungeert als eerste aanspreekpunt van de stad Mechelen en je vriendelijk, snel en correct verder helpt. Sluiting infobalie stadhuis Nog een verandering vanaf 14 maart, is de sluiting van de infobalie van het stadhuis voor externen. Bezoekers voor de kabinetten mogen aanbellen en worden verder geholpen via de balie van het stadhuis. Alle andere bezoekers kunnen aan het onthaal van het Huis van de Mechelaar terecht, tijdens de openingsuren. Zo wordt het Huis van de Mechelaar dé centrale balie voor bezoekers. Foto: Stad Mechelen]]>
Vanaf zaterdag Huis van de Mechelaar op afspraak
vorig bericht