Voorstel van Werkgroep KRC Mechelen Bij monde van dhr. Manu Geivaerts heeft de werkgroep dinsdagavond 10/02/2015, zoals beloofd was, haar belofte gehouden naar de Raad van Bestuur van KRC Mechelen vzw en het behaalde intentie-akkoord tussen verschillende partijen toegelicht. Volgende tekst zal ook voorgelegd worden aan de buitengewone algemene vergadering van KRC Mechelen vzw, waarbij gevraagd zal worden tot het verlenen van een mandaat voor het bestuur van KRC Mechelen vzw om verder te onderhandelen en mogelijke akkoorden af te sluiten. Korte geschiedenis en voorbereiding – Verschillende mogelijkheden tot de redding van KRC Mechelen vzw van een nakende vereffening en het bieden van een haalbare toekomst werden door de werkgroep onderzocht. Alle mogelijke pogingen dienden opgegeven te worden zonder een aanvaardbaar resultaat. – Door de werkgroep werden in juli 2014, 3 landmeters / schatters aangesteld om, onafhankelijk van elkaar, een schatting te maken mbt de waarden, bij een niet-gedwongen verkoop, van het resterend onroerend goed van KRC Mechelen vzw.. – Aan 7 investeringsmaatschappijen werd op 3 oktober ll. gevraagd om, onafhankelijk van elkaar, een voorstel in te dienen dat tot een oplossing van het probleem van Racing Mechelen zou kunnen leiden. Drie investeringsmaatschappijen hadden geen enkele belangstelling in de gestelde vraag. Hun houding was simpel samen te vatten : ‘Bij gedwongen verkoop zijn we altijd bevoordeeld’. Zeer moeilijke besprekingen werden zeer discreet opgestart met de vier resterende partijen die een voorstel hadden ingediend. Na het eerste contact waren slechts twee van de aangesproken partijen bereid om verdere gesprekken te voeren. Geen enkel van de andere partijen was, bij de opstart van de besprekingen, bereid om ook maar een begin van een aanvaardbaar voorstel te formuleren; – Uiteindelijk werd, na vele gesprekken en opstellingen van consensussen, een basis naar overeenkomst bereikt tussen drie partijen, nl. de Werkgroep, de stad Mechelen, en de privé-investeerders. Deze drie partijen hebben, ieder op zich, het plan naar haalbaarheid onderzocht. – Uiteindelijk kwamen de drie partijen, die de gesprekken alsnog wilden verderzetten, op zaterdag, 17 januari ll. iets voor de middag tot een intentieakkoord dat voor KRC Mechelen, naar ons oordeel het meest gunstige is dat KRC Mechelen nog kon verwachten. Het intentie-akkoord tussen de verschillende deelnemende groepen Het patrimonium van KRC Mechelen vzw ( 1 ha 73 a 62 ca) wordt verkocht aan de meest biedende investeringsgroep, met in acht name van zeer gedetailleerde voorwaarden, zijnde wat volgt: De betaling van 800.000 EURO aan KRC Mechelen vzw. door de koper en dit direct bij het neerleggen van de opmaak naar de notariële akte. De uitvoering van de overname door de koper van het erfpachtrecht van de stad Mechelen aan de tussen deze partijen afgesproken prijs. Vanaf dat de akkoorden naar het plan gegeven zijn door de beslissende instanties van al de betrokken partijen zal: – Een vereniging van aandeelhouders opgericht worden. Buiten de stichtende aandeelhouders, zijnde de investeringsmaatschappij, KRC Mechelen vzw (kapitaal afkomstig van de aankoopprijs), de stad Mechelen en nog, door de partijen gekende drie aandeelhouders, kan iedereen, dus ook de supporters en/of supportersclubs, aandelen verwerven van de vereniging van aandeelhouders. – Deze vereniging van aandeelhouders zal de uitbating van een nieuw stadion beheren naar contractuele overeenkomsten met de gebruikers. – Door de vereniging van aandeelhouders zal een stadion voorzien worden dat, op korte termijn zal beantwoorden aan de regelgevingen voor minimum een ploeg in 2de Nationale (zie de steeds wisselende gedachten naar de toekomst van een 2de Nationale) . Er zal één hoofdveld met tribune en de nodige accommodaties voorzien worden + bijkomend : 4 oefen- / jeugdvelden. Eén van de oefenvelden zal aangelegd worden met kunstgras. Een chalet, restaurant, vergaderzalen, enz… worden in het plan opgenomen. – Er zullen in het ‘nieuw stadion’ ook mogelijkheden voorzien worden voor de beoefening van andere sporten dan voetbal. – Er worden voor het ogenblik drie locaties in Mechelen bestudeerd / in overweging genomen naar de haalbaarheid – zie de nodige parkingruimte, veiligheid, toegankelijkheid, hinder aan de omgeving, mogelijke bezwaren van de buurt, e.a. – Er zijn tot op heden drie mogelijkheden die in overweging worden genomen, zijnde: o Er wordt verhuist naar een andere, nog te bepalen, nieuw stadion, o KRC Mechelen vzw. blijft in het huidig Oscar Vankesbeeckstadion en er worden oplossingen gezocht naar uitbereiding van de oefen- en speelmogelijkheden voor de verschillende ploegen, inclusief de jeugdploegen, o Er wordt alsnog een verhuis van de totaliteit van de activiteiten van KRC Mechelen vzw., na noodzakelijke aanpassingen, uitgevoerd naar De Nekker. Ter informatie: er werd tot vandaag geen officiële aanvraag tot overleg met de provincie Antwerpen ingediend door de werkgroep, noch door KRC Mechelen vzw. o Ongeacht de beste keuze die uit de studie zal gemaakt worden zal de naam van het Oscar Vankesbeeckstadion behouden worden voor het ‘nieuwe‘ stadion. – Tot het nieuwe stadion in gebruik kan genomen worden door KRC Mechelen, verhuurt de gekozen investeringsmaatschappij al de velden van het huidig Oscar Vankesbeeckstadion aan KRC Mechelen vzw voor 1,- symbolische euro / seizoen. Deze periode wordt op ca. 3 jaar ingeschat. Deze periode zal voornamelijk bepaald worden door de gekozen locatie, de noodzakelijke voorbereidende werkzaamheden, de bouwtoelatingen, de bouw / verbouwing, enz….. – De eigenaar van de gronden van het vernieuwd / nieuw stadion zal een huurrecht van 99 jaar toekennen aan de vennootschap van aandeelhouders. – KRC Mechelen vzw zal het nieuwe voetbalstadion in gebruik nemen vanaf het moment dat het door de verschillende instanties is goedgekeurd. Naar het gebruik van het vernieuwd / nieuwe stadion zal door de vennootschap van aandeelhouders aan KRC Mechelen vzw een huurrechtovereenkomst aangeboden worden voor een periode van 99 jaar; – Het maximaal te verwerven kapitaal aan aandelen binnen de vennootschappen van aandeelhouders zal bepaald worden in relatie met de kosten verbonden aan de bouw van het stadion en noodzakelijke werken aan de omgeving. – De vennootschap van aandeelhouders neemt, vanaf het seizoen 2015 – 2016, de shirt-sponsoring van het eerste elftal op zich voor 25.000,- €/seizoen, tenzij er kandidaten zouden zijn die meer wensen te spenderen; – Geen enkel van de eerder genoemde partijen, deel uitmakend van de vennootschap van aandeelhouders, zal / mag zich inmengen met het sportief beleid van de clubs, voor zolang de clubs de basisregels naar veiligheid en goed fatsoen respecteren. Een beleidslijn hiertoe zal voorafgaande opgesteld worden; – Al de betrokken partijen verwachten dat de huidige raad van bestuur van KRC Mechelen vzw ontslag neemt en er een nieuw bestuur wordt aangesteld naar kwaliteit en management. Binnen dit bestuur zal geen vertegenwoordiger zetelen welke de belangen van de deelnemende partijen kan verzilveren; – Er zullen vanaf dat de aanvraag tot de notariële vastlegging is ingediend, door de nieuwe Raad van Bestuur volgende structurele wijzigingen aan het beheer van de club uitgevoerd moeten worden: o De statuten van KRC Mechelen vzw aanpassen aan de huidige Wet op de Vennootschappen en Stichtingen en aan de behoeften van een goed en gecontroleerd beheer van de club; o Een interne adviesstructuur, zijnde een ‘Raad der Wijzen’ ter ondersteuning van de Raad van Bestuur, oprichten die bezet dient te worden met personen met o.a. ervaring naar het beheer van een voetbalclub. Deze Raad der Wijzen zal niet behoren tot de Raad van Beheer, maar deze informeren, bekritiseren, adviseren en ondersteunen. Hiertoe is de structuur gekend en vastgelegd; o Een audit-cel oprichten die o.m. zal waken over de financiële balans van de KRC Mechelen vzw. Iedere genoemde partij zal door deze cel gerapporteerd worden. o KRC Mechelen vzw zal uiterlijk einde maart van ieder boekjaar een begroting in evenwicht moeten voorleggen aan de audit-cel. Dit is ook van toepassing voor de restante van het lopend seizoen, en dit t.e.m. de maand juli 2015. De balans moet haar goedkeuring ontvangen van de audit-cel om beroep te kunnen doen op subsidies en/of financiële tegemoetkomingen. o Iedere maand zal KRC Mechelen vzw een saldibalans / grootboekrekening van leveranciers – klanten en een vergelijkende rapport t.o.v. de ingediende begroting dienen voor te leggen aan de audit-cel. Uitleg zal dienen gegeven te worden aan de audit-cel indien afgeweken werd van het goedgekeurd budget. o De jeugdwerking binnen KRC Mechelen vzw krijgt de noodzakelijke aandacht teneinde deze uit te bouwen naar een gezonde en de meest ideale begeleiding van (in het bijzonder) de Mechelse jeugd. Het jeugdbestuur zal dienen te functioneren binnen een jaarlijks sluitende begroting en maandelijkse ook een vergelijkende financiële balans ter goedkeuring moeten voorgeleggen aan de audit-cel; o Een adviesraad oprichten bestaande uit: • Eén lid van de vennootschap van aandeelhouders; • Een lid van de raad van bestuur van KRC Mechelen vzw en andere mogelijke huurders, • Eén lid van iedere erkende supportersclubs van KRC Mechelen en andere mogelijke huurders, • Eén vertegenwoordiger per sponsor van de huurders en dit volgens een opgestelde structuur. Deze adviesraad zal minimum trimestrieel bijeenkomen en dient te rapporteren aan de vennootschap van aandeelhouders, de audit-cel en de raad van bestuur van KRC Mechelen vzw en andere clubs. – De afgesproken koopsom zal gestort worden op een nieuw te openen rekening van KRC Mechelen vzw. Alle andere huidige bankrekeningen binnen KRC Mechelen dienen opgezegd te worden na overplaatsing van het aanwezige saldo naar de nieuwe rekening. – Geen enkele bestuursfunctie binnen KRC Mechelen vzw mag bezoldigd worden. Vergoeding van gemaakte en bewezen onkosten kunnen enkel na duidelijk naar doel en tijd gemandateerde opdrachten opgenomen in het verslag van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. – KRC Mechelen vzw zal een doorzichtig financieel beheer voeren door het enkel aanvaarden van rekeningen die voorafgaand goedgekeurd zijn door de RvB. Op deze rekening(en) zullen er drie volmachthouders zijn, waarvan minimum twee handtekeningen noodzakelijk zijn om een financiële acties uit te voeren. Alle betalingen, ontvangsten dienen op factuur en/of een, door een gemachtigde afgetekende bestelbon, hetzij tegen bewijs van betaling / ontvangst te gebeuren. Deze organisatie dient nog dit voetbalseizoen opgestart te worden. Als eerste actie dient KRC Mechelen vzw de volledige terugbetaling van de heer Michiels, Marcel en daarna de volledige betaling van de technische staf, de spelers en de werknemers uit te voeren. Wat betreft de betalingen van de openstaande facturen dienen deze als onbetwistbaar bewezen schulden aangetoond te worden; – Al de partijen staan achter het principe dat KRC Mechelen vzw een sociaal gerichte club moet blijven. Hiertoe zal KRC Mechelen o.m. het G-voetbal, het voetbal voor sociaal minderbedeelden, het schoolvoetbal, e.a. naar een goede begeleiding van de Mechelse jeugd moeten organiseren. De huurwaarde van het stadion voor deze groepen dient te geschieden aan de heersende sociale tarieven. – Eens het nieuwe stadion in gebruik kan genomen worden, dient binnen de structuur van KRC Mechelen en in samenwerking met BLOSO, een voetbalacademie opgestart te worden die uitgaande de beoordeling van de werking zal gesubsidieerd worden. – Het is duidelijk dat dit plan tussen de partijen een goedkeuring dient te bekomen van de buitengewone vergadering van KRC Mechelen vzw, evenals van de beslissende organen van de andere partijen. – Voor de partij KRC Mechelen vzw dient een mandaat tot verdere onderhandelingen en besluitvorming op 12/02/2015 gegeven te worden. De huidige financiële toestand van de club kennende, alhoewel er nog onverwachts lijken uit de kast kunnen vallen, is de keuze van de BAV nu eenvoudig, het is dit plan of in vereffening gaan. Het financieel plaatje van het totaal project wordt heden begroot op een som gelegen tussen 2,1 en 3,8 miljoen EURO, de aanpassingen tot het nieuwe voetbalstadion inbegrepen. Het verschil in kostprijsbegroting is voornamelijk het gevolg van de uiteindelijk gekozen locatie. Rechtstreeks zal er voldoende kapitaal gaan naar KRC Mechelen vzw zonder dat door de club een, uiteraard met interest terug te betalen, lening dient afgesloten te worden. Waarom worden er geen namen genoemd van de andere partijen, buiten KRC Mechelen vzw en de stad Mechelen? – Sommige goedkeuringen zijn tot op heden nog niet gegeven. Alhoewel onderhandeld werd met een meerderheid van beslissers, kunnen te verwachte goedkeuringen nog beïnvloed worden door de partijen voor voldongen feiten te stellen; – Het zou waanzinnig zijn om alle intenties en partijen vandaag vrij te geven naar de buitenwereld. Je zou de prijzen van de mogelijke noodzakelijke aankoop / overname van erfrechten, e.a. van de noodzakelijke gronden voor de mogelijke locaties nogal in de hoogte zien vliegen. De eigenaars en erfpachtrechters van de vereiste gronden voor sommige locaties zouden nogal in hun handen wrijven. – Het zou duidelijk een zeer slecht beleid inhouden moesten al de details van het plan openbaar gemaakt worden. Het nieuwe bestuur zou voor een onmogelijke taak komen te staan om een snelle en goede beslissing te nemen naar de belangen van KRC Mechelen vzw. Wordt aan het nieuwe bestuur het mandaat verleend tot verdere onderhandelingen en uitvoering van het plan tot redding van KRC Mechelen vzw, dan start op 13/02/2015 nog de voorlopige nieuwe Raad van Bestuur van KRC Mechelen vzw met haar zware taak: – De voorlopige Raad van Bestuur start dan, waarbij ze steunt op de medewerking van het ontslagnemend bestuur (wat er nog van bestaat), onmiddellijk met volgende activiteiten: o De noodzakelijke administratieve plichtplegingen naar de installatie van de nieuwe Raad van Bestuur; o Zo snel als mogelijk contact opnemen met alle schuldeisers om tot een akkoord te komen naar betaling; o Het aanvaarden van de kandidaturen van nieuwe leden van de vzw-vergadering, zodat een nieuwe BAV kan bijeengeroepen worden naar hun benoeming als lid van de Raad van Bestuur van de vzw; o Het ontslaan van de nieuwe leden van de RvB aan hun verantwoordelijkheid naar de bestaande schulden van KRC Mechelen vzw op 12/02/2015 Wordt er geen mandaat verleend tot de verdere besprekingen naar de uitvoering van het plan dan legt de werkgroep zich zonder problemen neer bij deze beslissing van een meerderheid van de vergadering. Zoals het past in een democratisch geleide vereniging zal het plan dan opgeheven worden en is het aan de huidige Raad van Bestuur om haar verantwoordelijkheid en de hieraan mogelijke gevolgen verder te nemen. Deze tekst werd voorgelezen op 10/02/2015 ter intentie van het huidig bestuur van KRC Mechelen vzw en zal gebracht worden naar de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/02/2015. — einde document plan Werkgroep KRC Mechelen — Foto: Radio Reflex]]>