Invalswegen al gedoofd, nu volgen de landelijke wegen Bij aanvang van het project brandde negentig procent van de lichtpunten gedurende de ganse nacht. “Dit aantal moest absoluut omlaag”, aldus De Vries. “In eerste instantie deelden we onze wegen op in vier categorieën: invalswegen, landelijke wegen, woonwijken en industrie. De invalswegen pakten we als eerste aan. In de lente van 2014 doofden we vanaf 22 uur ongeveer één lichtpunt op de drie. Gevaarlijke plaatsen, zoals kruispunten, zijstraten en oversteken, blijven verlicht. De veiligheid mag niet in het gedrang komen. Deze actie leidt tot een energiebesparing van 161 500 kWh en 24,54 ton minder CO2-uitstoot.” Deze maand zijn de landelijke wegen aan de beurt. “Verlichting langs bossen en velden gaat hier nu uit om 22 uur”, zegt De Vries. “Om veiligheidsredenen wordt de verlichting ter hoogte van woningen, bochten en aansluitende straten niet gedoofd.” Na uitvoering van de actie langs de landelijke wegen volgt een eerste evaluatie. Daarna start het gemeentebestuur met het doven van de verlichting in de woonwijken en tot slot de industriezones. “Het hele project zal een CO2-besparing van ongeveer 50 ton per jaar opleveren”, weet De Vries. Sensibiliserend effect Voor schepen De Vries gaat deze actie verder dan een financiële besparing. Het moet ook de inwoners aan het denken zetten. “Het hele project rond het rationeel energiegebruik in de openbare verlichting heeft eveneens een groot sensibiliserend effect. Door het goede voorbeeld te geven, en niet onnodig lampen te laten branden, wil de gemeente ook haar inwoners aanzetten tot een meer rationeel energieverbruik. “ ]]>
Sint-Katelijne-Waver dooft overtollige openbare verlichting
vorig bericht