Een primeur voor Mechelen, dat hiermee de eerste Wi-Free stad in België wordt. De wifi zone zal operationeel zijn vanaf april 2015 en creëert enorme mogelijkheden om Mechelen uit te bouwen als slimme stad, waar burgers, toeristen en bedrijven zullen genieten van tal van online toepassingen.
Mechelen bijt de spits af
Mechelen is pilootstad voor de uitrol van een groots wifi-netwerk dat de volledige commerciële binnenstad zal omvatten. Dit past in het investeringsprogramma van Telenet “De Grote Netwerf”, waarbij het bedrijf niet alleen investeert in zijn vaste coaxnetwerk (waarvan de aftrap eerder ook al in Mechelen werd gegeven), maar ook zijn wifinetwerk slimmer en overal aanwezig wil maken.
“Het is onze ambitie om met Wi-Free overal aanwezig te zijn waar onze klanten gaan. Ze kunnen nu al overal gratis terecht op onze meer dan 1 miljoen homespots en 2000 hotspots. Daarnaast willen we nu in samenwerking met steden ervoor zorgen dat burgers en toeristen gedurende hun stadsbezoek continu verbonden blijven met het Telenet-wifi-netwerk. We zijn blij dat onze thuisstad Mechelen de primeur heeft om eerste Wi-Free stad te worden. We dekken de volledige binnenstad af met wifi. Samen met het bestaande homespotnetwerk in de Mechelse binnenstad realiseren we zo het grootste aansluitend en performant wifi-netwerk in België”, vertelt John Porter van Telenet.
Slimme stad
De wifi zone strekt zich uit van aan het station over de commerciële binnenstad, en omvat onder andere de Bruul, de IJzerenleen, Hoogstraat, Grote Markt, Veemarkt en de Vismarkt. Dankzij het vernieuwde Wi-Free netwerk, nemen Telenet-klanten als het ware hun internet mee waar ze gaan en genieten ze gratis van de beste connectiviteit. Voor burgers, toeristen en bedrijven bieden zich heel wat ambitieuze mogelijkheden aan:
– Een buitenlandse toerist verplaatst zich vaak met mobiele toestellen. Via een gratis downloadbare app kunnen toeristen de stad ontdekken en blijven ze gespaard van hoge roamingkosten. De toerist kan continu online zijn en de mobiele stadswebsite en apps gebruiken als informatie- en inspiratiebron om zich door de stad te bewegen. Hij kan zelfs overal en onmiddellijk zijn belevingen delen via sociale media.
– De communicatie met burgers, bedrijven en bezoekers kan meer en meer digitaal gebeuren, wat een snellere dienstverlening op maat faciliteert. Denk aan een mobiele applicatie voor burgers om problemen of vragen direct door te geven aan de stadsdiensten, als de ‘oren en ogen’ van de stad. Online toepassingen verhogen de interactie tussen stad en burger, waarbij de stad bijvoorbeeld burgers ook regelmatig online kan bevragen.
– Met een digitaal communicatieplatform en bijhorende apps verhoogt Mechelen de sociale integratie en participatie van inwoners. Langs online kanalen kunnen burgers, bedrijven, scholen en bezoekers informatie inwinnen bij stadsdiensten en met de stad interageren over zaken zoals sport, cultuur en vrijetijdsactiviteiten. Zo krijgen burgers meer kennis over én inspraak in de stadsdiensten en politiek.
– Inzake mobiliteit kunnen online toepassingen burgers en bezoekers realtime informatie verschaffen over beschikbaarheid van parkeerplaatsen en worden opstoppingen vermeden. Realtime verkeersapplicaties zorgen voor vlottere verkeersstromen, enz.
– Lokale handelszaken kunnen klanten indien gewenst gericht op de hoogte brengen over tijdelijke aanbiedingen en promoties op basis van hun locatie (zogenaamde ‘location based services’).
– Doordat het netwerk in de hele binnenstad beschikbaar wordt, kunnen open data worden ontsloten en geheel nieuwe applicaties worden ontwikkeld. Zo kunnen kruisbestuivingen ontstaan omdat heel wat instanties eenvoudig met elkaar geconnecteerd kunnen worden.
“Wij zijn fier dat een toonaangevend bedrijf als Telenet zijn thuis heeft in Mechelen, en dat we als eerste stad de mogelijkheden van hun uitgebreide wifi-zone mogen ontdekken. De nieuwe mogelijkheden zijn quasi oneindig en bevorderen de evolutie van Mechelen naar een echte ‘smart city’. Door nieuwe technologie intelligent in te zetten, bouwen we Mechelen uit als efficiënte, duurzame, spaarzame en innovatieve stad; kortom een ‘slimme’ stad. Intelligente toepassingen zullen het leven in ‘slimme steden’ aangenamer maken, en zorgen voor een hogere levenskwaliteit. Dat wordt in de toekomst nog belangrijker als je weet dat volgens prognoses van de Verenigde Naties tegen 2050 70 % van de wereldbevolking in een stedelijke omgeving zal wonen”, zeggen Mechels schepen van ICT Walter Schroons en burgemeester Bart Somers.
Hoe werkt WiFree?
Telenet klanten moeten zich slechts één keer aanmelden om gebruik te kunnen maken van het gratis wifi netwerk. Ook niet-Telenet klanten kunnen hiervan gratis gebruik maken gedurende 1 uur per dag. Zij melden zich aan met hun persoonsgegevens. Na een uur is het voor hen mogelijk om tegen betaling hun internetsessie verder te zetten.
Digitale stad
De Dijlestad bewees eerder al dat het de digitale boot niet heeft gemist:
• Mechelen.be werd in 2010 en 2011 verkozen tot beste stedelijke website
• Agoria-award 2010 voor meest gebruiksvriendelijke E-gov project van België
• Prijs voor Digitale Communicatie 2012 van vzw Kortom
• Twitterpagina voor politie en wegenwerken
• Eerste webcamloket ter wereld (februari 2012)
• Eerste stad met digitale stempel, die attesten van een wettelijke digitale handtekening
voorziet en zijn legale waarde behoudt bij het printen.
Foto: WiFi Mechelen Telenet