Vandaag zijn de werken opgestart voor de afbraak van de voetgangersbrug over de Leuvense Vaart, ter hoogte van het station en het CVO Crescendo. De oude brug was om veiligheidsredenen reeds geruime tijd afgesloten. “In het kader van het stationsproject zal er in de toekomst een nieuwe brug gebouwd worden die zorgt voor de verbinding tussen het centrum en Mechelen Zuid”, aldus burgemeester Bart Somers.
De voetgangersbrug aan het kanaal Leuven – Dijle verkeert in een instabiele staat. Voor de veiligheid van de burgers besliste het stadsbestuur om de brug af te breken. De aannemer die alles in goede banen moet leiden is de firma Baldewijns & Co.
De aannemer start met het plaatsen van de werfinrichting en het strippen van de brug. Tijdens deze eerste dagen wordt er enkel een halve rijbaan aan de Geerdegemvaart ingenomen alsook het voetpad en het fietspad aan de kant van de Vaartdijk. “Op 15 september wordt een kraan geplaatst op het kruispunt van de Vaartdijk met de Willem Geetsstraat. Deze is nodig om dezelfde dag nog de lange betonstukken af te breken die de effectieve brug vormen op dit moment”, legt schepen Greet Geypen uit. Datzelfde weekend nog zal de kraan terug weggenomen worden.
Verkeer is in deze periode niet toegelaten op de Vaartdijk. De Willem Geetsstraat en de Vaartdijk lopen dood tot tegen de werf, er zal dubbelrichtingsverkeer ingesteld worden zodat deze straten bereikbaar blijven. “Maandag 17 september starten dan de laatste werken en gelden terug de omleidingsprincipes van de eerste dagen. Uiterlijk 19 september zijn de werken klaar”, aldus Greet Geypen. De aannemer zal de hinder tot een minimum beperken en de stad heeft reeds bewonersbrieven met alle praktische informatie, naar de omwonenden verzonden.
Nieuwe bruggen
Het uitrollen van het stationsproject de komende jaren is ook het startsein voor de bouw van enkele nieuwe bruggen over de Leuvensevaart. In de plaats van de voetgangersbrug en de Postzegelbrug komt een nieuwe ophaalbrug tussen het gebouw van Joker en de Zuidpoort, die ook toegankelijk wordt voor voetgangers.
Ter hoogte van de Koolstraat komt er een brug om het nieuw te ontwikkelen woongebied Stuivenberg te kunnen ontsluiten. Door het knippen van de Colomastraat wordt de Colomabrug enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
Bijkomend zijn we nog in gesprek met W&Z om een brug te leggen ter hoogte van Struikheidestraat. Ideaal zou dit beperkt blijven tot een voetgangersbrug, die vanzelfsprekend ook toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers.
Oppositie niet onverdeeld gelukkig
NV-A boegbeeld Marc Hendrickx is blij dat de brug wordt afgebroken, maar hij laat in een persbericht weten dat hij in het Vlaams Parlement een dossier ontdekte waarin Waterwegen en Zeekanaal in 2009 al waarschuwde voor de bouwvallige toestand van de brug. Hij vindt het onverantwoord er pas actie werd ondernomen toen in april 2011 een jonge Mechelaar gewond raakte omdat er een stuk van de brug afbrak.