Vanaf vandaag ziet de jarige stadswebsite er iets anders uit. Aan de hand van het grootste en meest grondige gebruikersonderzoek in de geschiedenis van de website worden er meer dan 60 verbeteringen en aanpassingen doorgevoerd.
“Onze awardwinnende website stelt de bezoeker altijd centraal. Het motto klant is koning nemen we echt ter harte. Daarom bevroegen we 2300 bezoekers van de site met heel praktische en bruikbare feedback als gevolg. Mechelen.be is een website voor en door de Mechelaars gemaakt”, aldus schepen Kristl Strubbe.
Dit leidde tot fase 2 die vandaag wordt uitgerold: het herwerken van de opbouw van de webpagina’s aan de hand van usability tests en expertenadvies van de firma AGConsult.
Mechelen.be beter
Uit de resultaten bleek dat de site positief werd ervaren maar hier en daar voor verbetering vatbaar was. Zo werd de site bijvoorbeeld nu en dan iets te uitgebreid bevonden, waardoor je het overzicht gemakkelijk verloor. Daarom plaatst de stadswebsite vanaf nu de kerntaken beter in de kijker en focust nog meer op veelgezochte informatie. Uit het onderzoek bleek dat de bezoekers van de site vooral zoeken naar de openingsuren van het Huis van de Mechelaar en de bibliotheek. Daarom krijgen deze en de bijhorende contactinformatie nu een vaste plaats op de startpagina. Ook de rubriek ‘Door Mechelaars’ werd verder uitgebreid. Omdat de zoekfunctie bij alle bevraagde focusgroepen als pijnpunt uit de bus kwam, werd deze volledig vernieuwd. Nu vind je sneller de info die je nodig hebt. Verder wordt ook productinformatie prominenter in beeld gebracht en opdringerige banners geschrapt zodat teksten en foto’s meer ruimte krijgen.
Naast het verbeteren van de bestaande pagina’s en rubrieken krijgt de website ook verschillende nieuwe features waaronder:
- Een gloednieuwe zoekfunctie gevoed door Google
- De mogelijkheid tot feedback onderaan elke pagina
- Een online afsprakenplanner
- Lijsten van de nieuwste boeken, strips, dvd’s en cd’s toegevoegd aan de collectie van de bibliotheek
Aan de hand van een uitgebreide roadmap bestaande uit 10 fases blijven de webmasters de stedelijke websites bijsturen. Concreet worden ook nog de snelheid, de categorisering en het achterliggende content systeem verbeterd en vernieuwd. Het toerismeluik wordt ook volgend jaar onder handen genomen, want daarover kreeg het onderzoek ook veel feedback.
“Waar kunnen we beter en hoe maken we het de Mechelaar zo makkelijk mogelijk? Dat is de focus van ons online beleid en ook de vandaag doorgevoerde verbeteringen. Onze sterke ICT visie en centraal aangestuurde e-gov aanpak kroonde Mechelen tot koploper in Vlaanderen en daar mogen we bijzonder fier op zijn”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe.