Wie staduitwaarts wil rijden langs de Adegemstraat, komt tijdens de ochtend- en avondspits in de file terecht. De straat krijgt voorlopig heel wat autoverkeer te verwerken zolang de stop aan de Ijzerenleen nog niet gerealiseerd is. Schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) erkent het probleem: “We gaan het kruispunt zo snel mogelijk verbreden. Dat maakt het mogelijk om opnieuw een tweede rijvak te voorzien voor auto’s die moeten afslaan en tegelijkertijd voldoende ruimte over te houden voor fietsers. Het verkeer zal door deze ingreep dubbel zo vlot doorstromen naar de ring.”
Het kruispunt is momenteel te smal om zowel twee rijstroken als een fietssuggestiestrook aan te leggen. Het voetpad wat smaller maken, is de enige oplossing. De voetgangers zullen met een voetpad van 1,50m wel nog steeds voldoende ruimte hebben. “Met deze oplossing kunnen we zowel de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers als een snellere afwikkeling van het autoverkeer garanderen. We gaan een voldoende lange afslagstrook voorzien voor een vijftal auto’s. Dit betekent dat er twee keer zoveel auto’s kunnen doorrijden bij groen licht”, legt Karel Geys uit. De stad zal de werken prioritair uitvoeren.
Het stadsbestuur heeft de problematiek reeds besproken met bewoners van de straat. De verbreding van het kruispunt zal alvast op zeer korte termijn tot minder file leiden. Vanaf vandaag is de Kraanstraat bovendien afgesloten voor werken tot juli. Het verkeer wordt tijdelijk omgeleid via de Dijle, waardoor er de komende maanden ook al minder auto’s langs deze weg de binnenstad zullen verlaten. De realisatie van de stop aan de Ijzerenleen vanaf 23 juni zal de grootste verbetering zijn voor de Adegemstraat. Auto’s zullen dan niet meer door kunnen aan het schepenhuis om vervolgens via de Ijzerenleen langs de Adegemstraat staduitwaarts te rijden. Dit geldt onder meer voor het verkeer dat van de ondergrondse parkings komt.