Mechelen is mee met haar tijd. Meer zelfs, de stad experimenteert ook succesvol met de technologie van morgen. Zowel de digitale innovaties op vlak van dienstverlening als het mobiele beleid zijn een groot succes. Ondernemers kunnen hun bedrijfsbelasting online insturen, en dat met ondersteuning van een uniek webcamloket van de stad. Een wereldprimeur volgens leverancier VEE24. Ook de verscheidene mobiele toepassingen, zoals smartphone en tablet apps, zijn een schot in de roos.
Papierloze belastingsaangifte
Sinds de aanvang van digitale dienstverlening, verloopt maar liefst 32 % van de aangiftes voor bedrijfsbelasting via de stadswebsite. De stadswebsite (front-office) wordt daarbij gekoppeld aan een platform (mid-office) dat alle data automatisch doorgeeft aan de databanken en software van de dienst Financiën (back-office). “De hele procedure loopt nu bijzonder efficiënt. Bovendien kan de aangifte nu volledig papierloos. Digitalisering is zowel voor de burgers, ondernemers en onze stad een win-winscenario. Mechelen zet hier de trend”, aldus schepen van Informatica en Financiën Krist Strubbe.
Het allereerste webcamloket
Mogelijke problemen bij belastingaangiftes worden opgevangen door een webcamloket van de stad. Wie een vraag heeft kan die probleemloos met tekst- of videochat via de webcam stellen. De ambtenaar achter het loket kan zijn computerscherm delen en je zo begeleiden. Mechelen is daarmee het allereerste stadsbestuur die met dit systeem aan de slag ging. Een primeur dus. “In het verleden spiegelden lokale besturen zich vaak aan bedrijven. Dankzij ons succesvol en klantgericht online ICT-beleid zie je in Mechelen nu de omgekeerde beweging. Bedrijven kloppen bij de stad aan om te kijken of ze de digitale toepassingen hier eventueel kunnen vertalen naar hun commerciële omgeving. Ook tientallen Vlaamse besturen contacteerden ons al”, reageert Kristl Strubbe.
Het webcamloket wordt bovendien ook voor andere toepassingen aangewend: als helpdesk voor bezoekers van de stadswebsite, en als fuifloket om jongeren te ondersteunen bij het organiseren van veilige fuiven.
Smartphone en tablet apps
Recent lanceerde de stad ook verscheidene mobiele toepassingen: een eerste gratis hotspot in de bibliotheek, mobiele websites (m.mechelen.be en m.uitinmechelen.be), een nieuwe smartphone app in unieke samenwerking met watermaatschappij Pidpa en een eerste stedelijke tablet en iPad app. Ook deze laatste toepassing is een Vlaamse primeur. Deze nieuw gelanceerde apps werden op één maand tijd evenveel gedownload (597 keer) als alle apps het voorbije jaar.
Digitaal Mechelen valt in de prijzen
“De stad Mechelen is een voorloper in digitale dienstverlening”, aldus Indignov, een spin-off van de KU Leuven met expertise in e-government. Zo won Mechelen twee jaar op rij de award voor beste stedelijke website, en realiseerde de ene mijlpaal na de andere:
· Vlaamse primeur: Eerste iPad en tablet app voor een lokaal bestuur (2012)
· (Wereld)primeur: eerste stedelijk webcamloket met hulp op afstand (2012)
· Bijna 1000 e-lokettransacties per maand (2011)
· Meer dan 1 375 000 bezoekers per jaar voor Mechelen.be: een verviervoudiging op twee jaar tijd
(2011) · Vervijfvoudiging aantal mobiele bezoeken (2011)
· Indigov Award – Beste stedelijke website van Vlaanderen en Brussel (2011)
· Website behaalt labels Anysurfer en autismevriendelijk (2011)
· #1 meest aanwezige stad in sociale media (2010)
· Bezoekersrecord meer dan 1 miljoen unieke bezoekers per jaar (2010)
· Nominatie site van het jaar (2010)
· Agoria award voor meest gebruiksvriendelijke e-Gov project van België (2010)
· Indigov Award – Beste stedelijke website van Vlaanderen en Brussel (2010)
· Eerste stedelijke smartphone applicatie van België (2010)
|