De stad Mechelen wil projecten van het niet-leerplichtonderwijs op lokaal niveau steunen met een toelage. Dit jaar krijgen vijf onderwijsflankerende projecten in het totaal €4500. “Het gaat om projecten die kinderen en jongeren op een originele manier prikkelen om allerlei nieuwigheden te ontdekken. Met deze subsidies willen we de gelijke onderwijskansen voor iedereen bevorderen en Mechelen als onderwijsstad promoten. Ook de doorstroming naar het niet-leerplichtonderwijs en naar knelpuntberoepen op de arbeidsmarkt, willen we samen met het onderwijs stimuleren”, zegt schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
In het kader van één van de gesubsidieerde projecten ‘Oog in oog met de stad Mechelen’, namen studenten van Lessius Mechelen gisteren kinderen mee op ontdekkingstocht in de binnenstad. De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar maakten op een multimediale en interactieve manier kennis met Mechelen via iPods, iPads en Google Streetview. Op het programma stond ook een torenbezoek waarbij de kinderen via digitale foto’s de Mechelse scholen moesten opsporen. Schepen Caroline Gennez ging een kijkje nemen en zag dat de kinderen enthousiast waren. Ook docente Anne Verhoeven van Lessius was tevreden: “De kinderen vonden dat er veel spannende verhalen te ontdekken zijn in Mechelen. We beluisterden en zagen een stukje uit de middeleeuwen en vergeleken dit met het huidige stadszicht.”
Met het project ‘Hand in hand doorheen Mechelen’ wil Lessius toekomstige studenten kleuteronderwijs beter informeren over deze opleiding. Dit aan de hand van een speurtocht waarbij aspirant-studenten samen met 5-jarige kleuters op een speelse manier op zoek gaan naar de schat van Mechelen. Lessius zal met ‘De Mechelse Wetenstapper’ een wiskundezoektocht in de Mechelse binnenstad aanbieden aan een breed publiek via de toeristische dienst, en ook digitaal ter beschikking stellen via smartphone en iPad met behulp van een subsidie van €500. ‘De Watt?Mobiel’ kreeg dit jaar opnieuw een toelage van €1000 voor een interactief didactisch pakket rond rationeel energieverbruik in het huishouden. Lessius zal dit gebruiken in Mechelse basis- en secundaire scholen. Voor het ‘Formula Student Electric Lessius Racing Team’ is er €1000 voor een internationale competitie waarbij studenten uitgedaagd worden om een ecologische racewagen te bouwen. Caroline Gennez: “Dit zijn goede voorbeelden van hoe we jongeren kunnen warm maken voor technologie en wetenschappen door te verwijzen naar concrete toepassingen in het dagelijkse leven. Ook de focus op duurzaamheid bij twee van deze projecten is mooi meegenomen.”