Niet alleen in de binnenstad, ook in de wijk- en dorpskernen wil het stadsbestuur het probleem van overdreven snelheid aanpakken. Daarom komen er nieuwe zones waar je 30km/u mag rijden. “In deze woonstraten ervaren de bewoners onaangepaste snelheid als een groot probleem: dit zorgt voor veel lawaai en is gevaarlijker voor fietsers en voetgangers. Door de toegelaten snelheid te verlagen naar 30 km/u, verhogen we de leefbaarheid en de verkeersveiligheid”, kondigt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) aan.
Het gaat om de woonzone in de Motstraat (van aan de Leuvensesteenweg t.e.m. nr. 76) en de Dellingstraat (van aan de Leuvensesteenweg t.e.m. nr. 29) op vraag van de wijkraad in Arsenaal. Ook de Auwegemvaart (tussen de Brusselsepoortstraat en het begin van het jaagpad aan de Leuvense Vaart) en de Vekestraat mag je niet sneller dan 30km/u rijden. Na de heraanleg van de wijk Katanga in Mechelen-Noord zullen ook de Amblèvestraat, Maasstraat, Ourthestraat, Samberstraat en Vesderstraat deel uitmaken van een zone 30. Ook in de Arendonckstraat, Batterijstraat, Donkerlei, Generaal De Ceuninckstraat, Keldermansvest en Kanonstraat (Nekkerspoel) geldt sinds kort dezelfde snelheidsbeperking.
De toegelaten snelheid verlagen van 50 naar 30km/u heeft een grote impact: de remafstand wordt gehalveerd. Het aantal ongevallen daalt hierdoor met 60% en de gevolgen bij een ongeval zijn ook minder ernstig, zeker voor voetgangers, fietsers en kinderen. Trager rijden is daarnaast beter voor het milieu: de uitstoot van vervuilende stoffen en het benzineverbruik dalen. Karel Geys: “We voeren deze zones 30 in op basis van de verkeerssituatie en de inrichting van de straat, want de snelheidsbeperking moet ook voldoende afdwingbaar zijn. Hier gaat het telkens om straten waar het woonkarakter centraal staat.” Eerder dit jaar lanceerde de stad al een campagne om bestuurders te sensibiliseren over de zone 30 in de binnenstad.