De Lijn en de Stad Mechelen hebben een akkoord bereikt over de besparingsplannen van De Lijn. Op een gezamenlijke persconferentie vanmiddag stelden burgemeester Bart Somers (Open Vld), schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) en De Lijn het nieuwe busaanbod voor de Maneblussers voor. Het nieuwe Mechelse busnet gaat op 15 augustus van start.
Het bestaande busnet in Mechelen wordt volledig hertekend. Streek- en stadsbussen worden beter op elkaar afgestemd en waar het kan geïntegreerd. In het centrumgebied binnen de vesten komt een centrumpendel in de plaats van de huidige stadslijnen.
Centrumpendel
Een centrumpendel vervangt de huidige stadsbussen in het centrumgebied binnen de vesten. De wijken buiten de vesten worden voortaan ontsloten door stads- en streekbussen met een grotere reizigerscapaciteit. Op de knooppunten station, Veemarkt en Nekkerspoel kunnen reizigers vlot overstappen op de centrumpendel die in de spits om de 8 en tijdens de daluren om de 10 minuten rijdt. Volgende (gewijzigde) stadslijnen blijven bestaan:
1 centrumpendel
2 Tivoli – station – Stuivenberg
3 station – Muizen
4 station – Battel – Leest
5 Tivoli – station – Geerdegemdries
6 Mechelen – Industrie Noord
Voor de ontsluiting van de Mahatma Gandhiwijk en de Tervuursesteenweg worden er volgende lijnen voorzien:
550 Lier – Mechelen – Gandhistraat
551 Katelijne Kerk – Vier Wegen – Liersesteenweg – station – Gandhi
552 Kievitstraat – Domein Montreal – Kadodderstraat – station – Gandhi
Aanbod aangepast aan reëel gebruik
Enquêtes bij de gebruikers van de Mechelse stadsbussen hebben uitgewezen dat 75% van de reizigers een bestemming hebben buiten het stadscentrum. Momenteel rijden alle stadsbussen door het centrum van de stad. Omwille van de smalle straten in de historische binnenstad kunnen hier uitsluitend kleine citybussen ingezet. Deze citybussen bieden tijdens de spitsuren onvoldoende capaciteit. Daarom worden de woonwijken buiten de vesten voortaan ontsloten met bussen met een grotere capaciteit. Streekbussen nemen een deel van de stadsbustrajecten over en rijden via de vesten naar het station. Een centrumpendel verbindt het station, de Veemarkt en Nekkerspoel. Op die manier rijden er minder bussen in het centrum en is er een snellere verbinding met het station.
60 miljoen besparen
Zoals bekend moet De Lijn in gans Vlaanderen 60 miljoen euro besparen. Voor die besparingen zet De Lijn in op 3 pijlers: efficiëntiewinsten, meer ontvangsten door onder andere meer controles op zwartrijden en vraaggestuurd aanbod. De basismobiliteit blijft overal behouden. Lode De Kesel, directeur van de entiteit Antwerpen: “We hebben van onze besparingsopdracht een strategieproces gemaakt. Een proces waarbij het van in het begin onze ambitie was om een kwalitatief busaanbod op een zo efficiënt mogelijke manier te organiseren én dat De Lijn uiteindelijk ook minder kost.”
Middenveldorganisaties en vakbonden verbolgen
Heel wat ouderbewegingen, UNIZO, Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB) en de vakbonden zijn verbolgen over het vernieuwde busaanbod. Ze vrezen dat het overstapmodel niet zal werken en dat er meer potentiële reizigers de overstap gaan maken naar de auto en dat de afbraak van het openbaar vervoer is ingezet. Bovendien voorspellen de vakbonden nu al dat de citypendel te kampen zal krijgen met een overbezetting van de ritten. Morgen zaterdag wordt een eerste actie gehouden en zal men het record ‘bus vullen’ proberen te verbreken. De bonden sluiten verdere hardere acties in de toekomst niet uit.