Mechelen heeft heel wat stedelijke verordeningen waar iedere Mechelaar die (ver)bouwt, rekening mee moet houden. Nu wil het stadsbestuur al deze regels in één document opnemen. “De komende maanden gaan we al onze aparte verordeningen onder de loep nemen en indien nodig aanpassen. Daarna zullen we alle regels integreren in één algemeen bouwreglement. Dit maakt het voor de Mechelaars veel overzichtelijker”, kondigt schepen van Wonen en Stedenbouw Karel Geys (sp.a) aan.
De opmaak van het overkoepelend bouwreglement geeft de stad ineens de kans om een aantal verordeningen te actualiseren. De Vlaamse wetgeving is immers ook aangepast. “Vele Mechelaars lopen momenteel verloren in de verschillende reglementen die ze moeten respecteren bij werken aan hun huis. We maken het een pak eenvoudiger: in de toekomst zal je alle regels terugvinden in één document. We gaan er ook op letten dat de uitleg toegankelijker wordt voor iedereen”, zegt Karel Geys.
Mechelen wil met de stedelijke bouwregels een kwalitatief woonbeleid realiseren. Zo is de strijd tegen de typische Vlaamse ‘koterijen’ en tegen huisjesmelkerij een belangrijk aandachtspunt. “Mechelaars begrijpen niet altijd waarom we bepaalde regels opleggen. Zo hangt veel af van de context: als je woning deel uitmaakt van een beschermd stadsgezicht, is er bv. veel minder toegelaten om onze historische binnenstad te beschermen. Ook in het nieuwe bouwreglement zal de strijd tegen gebrekkige woonkwaliteit centraal staan, want daar wordt niemand beter: noch de bewoner, noch de uitstraling van onze stad. Hier en daar zullen we wel bekijken of een versoepeling mogelijk is”, aldus Karel Geys.
De stad heeft al de eerste stappen gezet om het nieuwe bouwreglement mogelijk te maken. Zo heeft de bouwdienst een databank aangelegd. Een overzicht van de beoordeling van verschillende soorten projecten door de jaren heen, dient als belangrijke bron van informatie. Karel Geys: “De komende maanden gaan we alles grondig bekijken en juridisch aftoetsen. In september kan de nieuwe eengemaakte verordening in werking treden.”
De opmaak van het nieuwe bouwreglement maakt deel uit van een traject waar de Mechelse bouwdienst al veel langer mee bezig is. Centraal staat de optimalisatie van de werking van de dienst en vooral de kwaliteit van de dienstverlening voor de Mechelaar. Eerst en vooral heeft de bouwdienst de achterstand die de voorbije jaren was opgelopen, volledig weggewerkt. Intussen zijn er al heel wat zaken aangepast: de bereikbaarheid van de bouwdienst is uitgebreid en dossiers worden sneller afgehandeld. Nu is er ook een apart loket voor professionelen. Via een tevredenheidsonderzoek polst de stad naar de mening van de Mechelaars. Uit de bevraging blijkt dat de aanpak vruchten afwerpt: de tevredenheid over de afhandeling van bouwdossiers is het voorbije jaar duidelijk toegenomen.