Woensdag stelde De Lijn haar plannen voor de regio Mechelen voor. Zoals reeds algemeen geweten moet de vervoersmaatschappij besparen en dat zal goed voelbaar zijn voor de reiziger. In Mechelen verdwijnt het stadsnet in haar huidige vorm en zal er slechts één buspendel door de binnenstad rijden. Met deze ingreep wil De Lijn ruim €2 miljoen besparen.
Door het schrappen van het stadsnet wil De Lijn naar een overstapmodel gaan voor haar reizigers. Hierbij zijn Mechelen Station, Veemarkt en Mechelen Nekkerspoel station de belangrijkste haltes. De streeklijnen zullen worden versterkt en halt houden aan één van deze drie belangrijkste haltes. Wie verder de binnenstad in wil zal moeten overstappen op een citypendel die om de 7,5 minuten zal rijden vanaf het station, Bruul, Veemarkt naar Nekkerspoel station. In de omgekeerde richting zal deze rijden via Veemarkt, Merodestraat, IJzerenleen, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Vijfhoek naar het station. Om de 30 minuten zal deze buspendel verlengd worden via de Lakenmakersstraat, over de parking van de Nekkerhal, oversteken kruispunt N15 naar De Nekker en Utopolis.
De ontsluiting vanuit de wijken rond de binnenstad blijft min of meer bestaan, maar zal verlaagd worden in frequentie. De streeklijnen die rijden via de hoofdassen zullen versterkt worden om zo een snelle bediening met Mechelen station te realiseren. Belangrijke Mechelse straten zoals de Sint-Katelijnestraat en Adegemstraat zullen geen bus meer krijgen.
Hertekend aanbod
Door te snoeien en te hertekenen wil men een zo optimaal busaanbod realiseren. Uit een bevraging aan 1.600 reizigers is gebleken dat ruim 40% van de aanwezige reizigers op de stadslijnen het station als bestemming heeft. 29% moet aan de rand van de stad zijn. 24% verplaatst zich naar de binnenstad. Ruim 7 op de 10 reizigers heeft volgens deze bevraging meer baat bij een lijn die via de ring naar het station rijdt. De rest kan in het nieuwe plan gebruik maken van de citypendel.
Nieuw busplan
Hierna vind je een overzicht van het nieuwe busplan voor Mechelen. Al deze lijnen rijden niet door de binnenstad, behalve de citypendel.
Lijn 2: Vrijbroekpark – station – Zandpoortvest – Veemarkt – Otterbeek (om de 30′)
Lijn 3: Muizen – Mechelen station (om de 30′)
Lijn 4: Leest – Battel – Mechelen station( om de 30′)
Lijn 5: Geerdegemdries – station – Zandpoortvest – Veemarkt – Ottterbeek (om de 30′)
Lijn 551: Sint-Katelijne-Waver Kerk – Vier Wegen – Liersesteenweg – Veemarkt – Zandpoortvest – station – Tervuursesteenweg – Gandhistraat (om de 30′)
Lijn 552: Kievitstraat – Liersesteenweg – Kauwendaal – Liersesteenweg – Veemarkt – Zandpoortvest – station – Tervuursesteenweg – Gandhistraat (om de 30′)
Citypendel: Station – Bruul – Veemarkt – Nekkerspoel station (om de 7,5′)
Ten opzichte van het huidige aanbod wordt stadslijn 1 Kretenborg – Gandhistraat geschrapt. Wordt de frequentie vanuit de dorpskern Muizen, Kievitstraat, Kauwendaal en Kruisbaan verlaagd naar 30 minuten i.p.v. de huidige 20 minuten. Lijn 510 vanuit Heist-op-den-Berg krijgt dan weer een frequentieverhoging van om het uur naar om de 30 minuten. Over de ontsluiting van de industriegebieden Mechelen Zuid en Noord wordt nog volop nagedacht. Het aanbod op de overige streeklijnen blijft min of meer behouden. De wijzigingen zullen, als alles volgens plan verloopt, op 1 juni 2012 ingaan.
Personeel laten afvloeien via natuurlijke weg
De directie maakt zich sterk dat natuurlijke afvloeingen voldoende zullen zijn en dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. De vakbonden zijn niet akkoord met het nieuwe plan en beraden in gemeenschappelijk front welke acties ze zullen ondernemen.