Dit najaar wil de stad starten met de verkoop van Mechelse cadeaubons. Met één bon kan je 5 euro korting krijgen bij een deelnemende handelszaak naar keuze. “Dit is één van de maatregelen waarmee we dit jaar uitpakken om het Mechelse handelsapparaat te versterken en te promoten. Dit is een echte win-winsituatie voor iedereen. De handelaars kunnen gratis deelnemen en betalen zelf niet voor de korting van vijf euro. Ze krijgen meer klanten over de vloer die meer uitgeven. Als stad kunnen we zo meer bezoekers overtuigen om in Mechelen te komen shoppen en dit zal de lokale economie een echte boost geven”, zegt schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a).
Sinds enkele jaren is het geven van geschenkbons aan een echte opmars bezig, denk maar aan het succes van de Bongobons. Het is de perfecte manier om ongewenste cadeaus te vermijden. De stad Mechelen speelt hier nu op in. Iedereen zal de geschenkbons kunnen kopen bij UiT, via het ticketingsysteem aan de balie van toerisme. De bons zullen in een aantrekkelijke verpakking gepresenteerd worden. De inkomsten van de verkoop komen binnen bij de stad. De handelaars brengen de gebruikte bons naar bij de dienst economie, waarna de stad hen de korting zal terug betalen. “De kosten voor de stad bedragen 4% van de verkoopprijs plus de verpakking van de bons. Wij gaan nu op zoek naar zoveel mogelijk handels- en horecazaken die willen deelnemen. Dat zal niet moeilijk zijn: de handelaars zijn zelf al zeer enthousiast en zij hebben er alleen maar baat bij”, aldus Caroline Gennez. Dit najaar zal de verkoop van de bons starten met een grote campagne om het concept bekend te maken. In een aantal steden bestaat er al een dergelijke cadeaubon, zelfs in kleinere gemeenten blijkt dit een groot succes te zijn met de verkoop van honderdduizenden cadeaubons per jaar.
Dankzij de cadeaubons kunnen bezoekers en ook Mechelaars allerlei nieuwe ontdekkingen doen in Mechelen. De stad zal de komende maanden niet alleen de handel en horeca, maar ook de musea en andere culturele en vrijetijdspartners in Mechelen aanspreken om deel te nemen. De partners van Mechelen Kinderstad zoals Technopolis en De Nekker, zullen eveneens kunnen deelnemen om het imago van Mechelen als kindvriendelijke winkelstad uit te spelen. Caroline Gennez: “Eén van de drie peilers van de profilering van Mechelen als winkelstad, is dat we een totaalbeleving willen aanbieden. Winkelen combineren we met andere vrijetijdsactiviteiten. De cadeaubons kan je zowel uitgeven aan shoppen als aan een horecabezoek, een toeristische of culturele uitstap. We zijn een historische stad op mensenmaat met zoveel bezienswaardigheden en dankzij de bons kunnen we deze troeven nog meer uitspelen.”
In het najaar wil de stad ook een promotionele actie opzetten voor de Mechelse bedrijven. Het is de bedoeling om hen aan te moedigen om de cadeaubon aan te kopen als eindejaarsgeschenk voor hun personeel. “De laatste jaren zijn er zich hier heel wat grote bedrijven komen vestigen met hun hoofdzetel. In onze stad werken dan ook heel wat mensen die niet in Mechelen wonen en hier misschien enkel tijdens de week zijn. Door de cadeaubon via de bedrijven te verspreiden, hopen we dat ze ook in het weekend naar Mechelen afzakken om te ontdekken wat onze stad te bieden heeft op het vlak van winkels, horeca en vrije tijd.”
In 2012 zet Mechelen volop in op het versterken en promoten van Mechelen als winkelstad. “De cadeaubons maken deel uit van een hele reeks maatregelen die we dit jaar nemen. Binnenkort lanceren we een promocampagne op grote schaal.” Met de uitbreiding van de vestigings- en gevelrenovatiepremies hoopt de stad ook verder de leegstand aan te pakken en de uitstraling van de winkels in de historische binnenstad te verhogen. Startende handelaars die een zaak willen beginnen in Mechelen, kunnen binnenkort terecht bij de Startersacademie van de stad voor de nodige begeleiding en de zoektocht naar een geschikt pand. Met de komst van 234 extra parkeerplaatsen dankzij de nieuwe parkings Hoogstraat en Kathedraal, zal de parkeergelegenheid in de binnenstad gevoelig toenemen dit jaar. De eerste wandelroutes van aan de randparkings en stations zijn intussen gerealiseerd en het nieuwe parkeergeleidingssysteem zal ervoor zorgen dat bezoekers probleemloos hun weg vinden. Intussen werkt de stad ook verder aan het concept voor de realisatie van een grote winkelboulevard van het station tot aan de Grote Markt via de Bruul. “Met al deze investeringen willen we onze historische winkelstad op maat ook profileren als een alternatief voor megalomane shoppingcenters. Projecten zoals Uplace kunnen zeker een bedreiging zijn voor Mechelen, en daarom zetten we in op de uitbouw van onze sterktes. Wij bieden een shoppingervaring die veel aangenamer is, en niet te vergeten ook duurzamer met onze gezellige autoluwe winkelstraten”, besluit Caroline Gennez.