De vzw Nekkerhal wil dit jaar fors investeren om de Mechelse evenementenhal te moderniseren. Afgelopen vrijdag heeft het dagelijkse bestuur zich gebogen over de prioriteiten voor 2012. De Raad van Bestuur zal zich hier volgende week over uitspreken. “We hebben twee studiebureaus de opdracht gegeven om de technische en commerciële aspecten van de Nekkerhal te onderzoeken. Deze studies zijn nu klaar en hieruit blijkt dat er een investering van 1.850.000 euro nodig is om de infrastructuur te moderniseren. Dit is een nieuwe start voor de Nekkerhal die we een pak aantrekkelijker maken zodat we nog meer grote evenementen naar Mechelen krijgen”, zegt Caroline Gennez (sp.a), voorzitter van de vzw Nekkerhal.
Een studiebureau heeft alle technische en veiligheidsvoorzieningen onderzocht. Het rapport geeft een overzicht van de noodzakelijke aanpassingen om te voldoen aan de normen en verwachtingen van organisatoren. Caroline Gennez: “De investeringen passen in de begroting van 2012 en normaal gezien zullen de werken dit najaar voltooid zijn. Het gaat om algemene verbeteringswerken waarbij het grootste budget gaat naar het moderniseren van de technische installaties zoals de elektriciteit en de verwarming en dakwerken. Door deze aanpassingen zal het comfort verhogen, denk maar aan een snellere opwarming en betere ventilatie van de hal. Daarnaast willen we bijvoorbeeld ook draadloos internet voorzien.”
De tweede studie gaat dieper in op de commerciële profilering. Uit een analyse van de sterktes en zwaktes en de positionering op de markt, blijkt dat de Nekkerhal moet blijven inzetten op de huidige activiteiten. “Deze studie bevestigt dat we het eigenlijk goed doen ten opzichte van andere expohallen wat het aantal beurzen per jaar betreft. In 2012 zijn er evenveel beurzen gepland dan vorig jaar, terwijl de sector zwaar te lijden heeft onder de crisis.” Het onderzoek is deels gebaseerd op gesprekken met organisatoren en zij noemen ook heel wat troeven: de bereikbaarheid, de flexibiliteit, de lage kostprijs en de bekendheid. “Er is wel nog ruimte voor verbetering op het vlak van promotie en marketing. Dit zal één van de voornaamste opdrachten zijn voor de nieuwe commerciële directeur, waarvan de vacature in februari wordt gepubliceerd”, zegt Caroline Gennez.
Volgende week komt de Raad van Bestuur samen om de voorgestelde maatregelen te bespreken. Ook de organisatoren zullen dan op de hoogte worden gebracht. Op termijn zijn nog meer aanpassingen mogelijk indien de opbrengsten meevallen. “Deze investeringen en de aanstelling van een commercieel directeur zullen de Nekkerhal hopelijk een echte boost geven. Om een aantrekkelijke speler te blijven op de markt, zal dit nodig zijn. Met deze maatregelen verzekeren we de toekomst van de evenementenhal, een verkoop is momenteel niet aan de orde. De Nekkerhal zorgt ervoor dat heel wat grote evenementen met duizenden bezoekers naar Mechelen komen, wat ook positief is voor de uitstraling van onze stad”, besluit Caroline Gennez.