Met 123 verschillende nationaliteiten heeft de stad Mechelen een diverse bevolkingssamenstelling. Deze diversiteit weerspiegelt zich ook in de vijf stedelijke kinderdagverblijven. Zij bereiken een driehonderdtal peuters van diverse afkomst. Taalontwikkeling en -stimulering bij de baby’s en peuters (0 tot 3 jaar) vormt dan ook een belangrijke pijler binnen de diversiteitswerking van de stedelijke kinderdagverblijven. De stad Mechelen zal nu een traject rond taalontwikkeling en taalstimulering in de stedelijke kinderdagverblijven opstarten.
Schepen van Diversiteit Ali Salmi: “Deze actie kadert in het Taalactieplan van de stad Mechelen. Op basis van de conclusies van de ronde tafels taalachterstand (5 februari 2010) werd een taalactieplan uitgewerkt om de communicatie tussen de stad Mechelen en de anderstalige burger te optimaliseren en het contact tussen de Nederlandstalige en anderstalige burger te stimuleren. In de stedelijke opvang verblijven momenteel 315 kinderen, waar bij 101 kinderen Nederlands niet de thuistaal is. Taalontwikkeling en -stimulering is dus zeer belangrijk bij deze doelgroep.”
De dienst diversiteit zal, i.s.m. de dienst kinderopvang, een procesbegeleider inschakelen om een traject rond taalontwikkeling en taalstimulering in de stedelijke kinderdagverblijven op te starten, bestaande uit:
o Vormingsvoormiddag;
o Coaching van medewerkers op de werkvloer.
Doelgroep van dit traject is het leidinggevend en verzorgend personeel van de 5 stedelijke kinderdagverblijven, dit zijn zo’n 55 personeelsleden. De vorming zelf start vanuit een meer theoretische onderbouw en toont praktische tools waarmee de begeleidsters aan de slag kunnen. Via opvolgingssessies zal de aanpak in de verschillende initiatieven opgevolgd en bijgestuurd worden.
“We investeren niet alleen in de uitbreiding van het aantal kinderdagverblijven in Mechelen, ook de kwaliteit van de opvang is belangrijk. We kunnen gelukkig rekenen op enthousiaste en bekwame kinderverzorgers. Zij besteden veel aandacht aan de algemene ontwikkeling van elk kind. Met dit project leggen we de focus op taalstimulering, wat gezien de diverse achtergronden van de kinderen zeker welkom is. Tijdens de vorming leert het personeel zowel theoretische als praktische vaardigheden om de peuters te stimuleren in hun taalgebruik. De aangeleerde methodieken kunnen de verzorgers dan zelf dagelijks gebruiken bij de activiteiten. Zo willen we alle kinderen voldoende bagage meegeven om met gelijke kansen aan het kleuteronderwijs te beginnen”, zegt schepen van Kinderopvang Rita Janssens (sp.a).
Deze actie kadert ook in het actieplan schoolse vertraging in het onderwijs in Mechelen: de stad Mechelen heeft, op basis van de resultaten van de stadsmonitor m.b.t. schoolse vertraging, een actieplan uitgewerkt. 30,1 procent van de leerlingen in het vijfde leerjaar in Mechelen heeft een schoolse vertraging. Taalachterstand is hierbij een bepalende factor. Inzetten op de taalontwikkeling en taalstimulering van jonge kinderen is erg belangrijk zodat er geen schoolse achterstand ontstaat van in de kleuterklas door een tekort aan taalontwikkeling. In het kader van het flankerend onderwijsbeleid heeft de stad sinds dit schooljaar ook al een taalstimuleringsproject op poten gezet met Japanse verteltheaters voor alle Mechelse kleuter- en basisscholen. De vormingsmomenten in de stedelijke kinderdagverblijven passen in dezelfde visie.
“Dit project past ook in de visie van Kind en Gezin, die activiteiten rond taalstimulering oplegt. Ook Kind en Gezin gaat ervan uit dat schoolse achterstand reeds op zeer vroege leeftijd start en reeds in de kleuterschool opgebouwd wordt. Het is dus belangrijk dat al op vroege leeftijd ingezet wordt op een zo breed mogelijk taalgevoel en taalbegrip.” aldus Ali Salmi.