De Utopolis cinemaketen tekende in 2011 een topjaar op. Dankzij het gunstige weer, sterke films van eigen bodem en de vernieuwde bioscoopzalen blikt het concern terug op een succesvol jaar. Utopolis werkt al enkele jaren aan het neerzetten van de charme van de ‘buurtbioscoop’ en scoort uitermate goed met nieuwe projecten zoals de VIP-zaal waar bezoekers kiezen voor meer luxe en een intieme sfeer.
“2011 had alle ingrediënten voor een topjaar”, zegt Tanja Piessens, marketing manager bij Utopolis. “Het weer was uitermate gunstig voor de bioscoopsector. Tijdens de frisse zomermaanden en zachte winter zagen we gemiddeld 3.7 % meer bezoekers in onze zalen. Waren de maanden april en mei niet zo uitzonderlijk warm geweest, dan lag dit percentage nog een pak hoger. Daarnaast mochten we rekenen op heel wat sterke filmtitels die het publiek zeker wist te appreciëren. We moeten ook vaststellen dat de Vlaamse films zeer sterk scoren bij de bioscoopgangers: Rundskop, Frits & Freddy en Code 37 trokken in totaal een kleine 150.000 mensen naar onze cinemazalen.”
Anderzijds wist Utopolis te scoren met nieuwe projecten zoals de VIP-zaal. Hier kiest de bezoeker voor een luxe bioscoop ervaring met grotere en meer comfortabele zetels, een intiemer publiek en persoonlijke bediening in de zaal. Utopolis investeerde eind 2010 ook in de vernieuwing van haar bioscoopzalen in Mechelen en Aarschot.
De toptitels die in 2011 de meeste bezoekers naar de Utopolisbioscopen trokken zijn De Smurfen, Harry Potter and the Deathly Hallows: part 2, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, Alvin & the Chipmunks 3, Rundskop, Frits & Freddy, Code 37 en Kuifje. In totaal had Utopolis 1.1 mio bezoekers in 2011. De topmaanden waren januari, juli, augustus en december.