Aan het Zennegat in Mechelen is vandaag een nieuwe brug over de Zenne in gebruik genomen. In het voorjaar wordt verderop ook nog een beweegbare brug over het kanaal Leuven-Dijle geplaatst. De bruggen zijn van groot belang voor zowel het functionele als het recreatieve fietsverkeer in de regio. Ze passen in het fietspadenplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). Minister Crevits investeert 1,4 miljoen euro in de bouw van beide bruggen in Mechelen.
De jaagpaden langsheen Rupel, Dijle, Zenne en kanaal Leuven-Dijle worden bijzonder intensief benut door fietsers en wandelaars. Het Zennegat ligt op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Fietsers kunnen vanuit Rumst en bij uitbreiding zelfs vanuit Boom via de jaagpaden en de nieuwe bruggen naar Mechelen rijden. Het ligt op de route die het woon-werk en het woon-schoolverkeer veiliger en comfortabeler maakt. De jaagpaden zijn ook opgenomen in de wandel- en fietsroutenetwerken van de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Het Zennegat in Mechelen ligt centraal in dit gebied. Deze historische site rond de sluis aan de monding van het kanaal Leuven-Dijle vormt dan ook op zijn beurt een belangrijke toeristische trekpleister die vooral in de zomermaanden op veel belangstelling kan rekenen. De twee nieuwe fietsbruggen aan het Zennegat zullen dus een grote meerwaarde hebben.
Bij het ontwerpen van beide nieuwe bruggen is bijzondere aandacht besteed aan de inpassing in de omgeving. Het Zennegat is immers niet alleen beschermd als landschap, de hele zone kent ook een hoge natuurwaarde. De nieuwe bruggen, ontworpen door het gerenommeerde Frans-Oostenrijks architectenbureau Feichtinger Architectes in samenwerking met studiebureau Technum uit Gent, zullen door hun transparantie en elegantie dus ook als openbare bouwwerken een meerwaarde bieden aan de omgeving.
De bouwwerken worden uitgevoerd door aannemers Soetaert en Emotec. De kostprijs voor beide bruggen bedraagt ca. 1,4 miljoen euro.
De brug over de Zenne is een boogbrug uit staal. Ze werd in Puurs gebouwd in het atelier van Emotec. In november werd ze ’s nachts vervoerd naar het Zennegat en met een reusachtige kraan op haar funderingen gehesen. Vervolgens werden het brugdek en de leuningen verder afgewerkt. De brug krijgt na de winter nog een laatste verflaag en het jaagpad zal ook nog grondig worden heraangelegd. De klimatologische omstandigheden lieten dat nu niet meer toe. Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV koos ervoor om het jaagpad nu tijdelijk te herstellen opdat de brug in gebruik genomen zou kunnen worden.
De brug overspant 70 meter en heeft een nuttige breedte van 3 meter. Er werd in totaal meer dan 50 ton staal in de brug verwerkt.