Het vernieuwde Plaisanceplein is ondertussen een week geopend voor alle verkeer. Dat het plein de wenkbrauwen doet fronsen bij menig buurtbewoner is algemeen geweten. De leden van de wijkraad gesteund door de actiecomités hebben gedurende maanden getracht de verwarrende én onnodige heraanleg van dit plein te laten stoppen, of deze minstens te herzien. “Paars Mechelen heeft dit steeds hautain geweigerd en bleef beweren dat het plein er beter, veiliger en verkeersvriendelijker ging door worden. Inmiddels staat de teller al op 6 lichte accidenten, waarvan 3 met blikschade maandagmorgen”, aldus CD&V-oppositieleider Karel Van Butsel. CD&V stelt vast dat er ruim €1,3 miljoen over de balk is gegooid met de aanleg van het plein. “Voorheen gebeurden er nauwelijks ongevallen. Wij vragen ons af of er eerst gekwetsten moeten vallen. Onze eis is héél duidelijk: de paarse meerderheid moet hoogdringend en in overleg met de wijkraad maatregelen nemen om de toegenomen verkeersonveiligheid aan Plaisance in te dijken”, besluit Van Butsel.
Leo Vivijs, gespreksleider Mechelen Zuid en tevens Mobiliteitsdeskundige van CD&V, ACW en ACV, had al van bij de voorstelling van de plannen gewezen op de grote problemen en de mogelijke gevaren van het ontwerp van het vernieuwde plein. “Op de algemene bewonersvergadering zette de burgemeester nog de voltallige vergadering, waar ruim 250 mensen aanwezig waren, voor schut door te stellen dat hij nooit wenste verantwoordelijk te moeten gesteld worden voor een ongeval en dat daarom de dringende heraanleg volgens dit en geen ander plan noodzakelijk was”, zegt Vivijs.
In de daarop volgende periode van openbaar onderzoek gaven zowat alle diensten van de stad (mobiliteit, infrastructuur, politie) en de adviesorganen een negatief advies. De wijkraad bezorgde een zeer omstandig advies met zeer haalbare alternatieven, ondertekend door meer dan 1.200 wijkbewoners. Vandaag zien we het resultaat, 6 ongelukken, waarvan een paar met serieuze blikschade, gelukkig tot hiertoe zonder menselijk leed.
“Als we dan vorige week in de media moeten vernemen dat de verantwoordelijke schepen droogweg zegt dat de gebruikers nog wat moeten wennen, zal men wel begrijpen dat dit het gespreksthema bij uitstek is geworden. Hoe kan je nu wennen aan een zeer onduidelijke en niet overzichtelijke situatie”, gaat Vivijs verder. Op dit ogenblik is het kruispunt gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Zij vinden hun routes niet meer op het complexe kruispunt. Er liggen verkeerd hellende bochten, asverschuivingen, oversteken, drempels, hindernissen, onlogische materiaalkeuzes, verkeerd geplaatste verkeerslichten,…
Wat de wijkraad het meest stoort is dat de bevoegde schepen nooit gereageerd heeft of wenste in te gaan op een vraag of voorstel, ook niet de voorbije 6 maand tijdens de uitvoering van de werken als men de stad constant geconfronteerd heeft met een zeer slordige werforganisatie en het gegeven dat op de omleidingwegen aanhoudend wegeniswerken zijn uitgevoerd. De wijkraad heeft alvast een oplossing voor het plein. “Opnieuw opbreken en herstellen in de oorspronkelijke staat. Dit klinkt hard maar terecht en eerlijk tegenover de gebruikers”, besluit Vivijs.