Kamishibai’s zijn kleine houten theaters waarmee je met behulp van kleurrijke vertelplaten een verhaal kan vertellen. Deze traditionele Japanse vertelvorm is een originele manier om het taalgebruik van kinderen te stimuleren. “Op vraag van het Mechelse onderwijs hebben we 39 kamishibai’s aangekocht, één voor elke school. Zo kunnen de leerkrachten dit in de klas gebruiken om de taalontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. In ons flankerend onderwijsaanbod is taalstimulering een belangrijk aandachtspunt”, zegt schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
De stad biedt de Mechelse scholen dit schooljaar voor het eerst kamishibai’s aan. Elke vestigingsplaats van het basisonderwijs krijgt een verteltheater met zeven verschillende verhalen. De kamishibai’s zijn geschikt voor kinderen van 2 tot zeven jaar. De kostprijs van het project bedraagt €9870. De stad krijgt voor dit project subsidies in het kader van het flankerend onderwijsbeleid van de Vlaamse overheid, net als voor ‘Eerste Hulp Bij Huiswerk’ en ‘Brede School’.
Mechelse leerkrachten krijgen ook de kans om een workshop te volgen waarbij een professionele lesgeefster de verteltechniek en het gebruik van een kamishibai aanleert. De stad organiseert vier workshops voor het kleuter- en het lager onderwijs in samenwerking met LeON, het kenniscentrum van Lessius Mechelen. Caroline Gennez: “We hebben tijdens het eerste vormingsmoment gemerkt dat de leerkrachten heel enthousiast zijn om met een kamishibai aan de slag te gaan. Uiteraard vertellen ze al vaak verhaaltjes in de klas, maar dit is een aparte manier om het taalgebruik bij de kinderen te stimuleren.” De Mechelse kinderwerkers nemen ook deel aan de workshops zodat zij de verteltechniek kunnen toepassen in de kinderwerking.
Het stadsbestuur wil vanuit het flankerend onderwijsbeleid gelijke onderwijskansen voor iedereen bevorderen. Taalstimulering is daarom een belangrijke prioriteit. Begin dit jaar werkte de stad een actieplan rond schoolse vertraging uit, en taalachterstand bleek een bepalende factor te zijn. Ook andere projecten zoals ‘Eerste Hulp Bij Huiswerk’, ‘Thee met boekjes’ en ‘Spelend Nederlands Leren’, focussen hierop. “De diversiteit van Mechelen weerspiegelt zich ook in onze scholen. Sommige kinderen beginnen aan het onderwijs met een taalachterstand en spreken niet goed Nederlands. We willen dit aanpakken op jonge leeftijd, want anders wordt het probleem jaar na jaar groter. Met de kamishibai’s focussen we voor het eerst specifiek op de taalontwikkeling tijdens de eerste jaren van het basisonderwijs”, aldus Caroline Gennez.
Na Nieuwjaar zal de stad ook een maatregel nemen om ouders aan te moedigen om hun kinderen naar de kleuterschool te sturen. Dit initiatief verloopt in samenwerking met het Lokaal Overlegplatform voor het onderwijs in de regio Mechelen, vzw Prisma en de Centra voor Leerlingenbegeleiding. “Alle ouders van kinderen geboren in 2010 krijgen een brief en een folder. Daarin staat uitgelegd hoe ze hun kind kunnen inschrijven in het kleuteronderwijs, dit kan vanaf de leeftijd van tweeënhalf jaar. Op de kleuterschool kunnen kinderen samen spelen en leren, wat een positieve invloed heeft op hun ontwikkeling”, aldus Caroline Gennez. Het is de eerste keer dat het LOP en de stad dit initiatief nemen. In de folder staat alle nodige uitleg over de verschillende Mechelse scholen en de procedure om in te schrijven.
Volgend schooljaar wil de stad nog een stap verder gaan in het taalstimuleringsproject voor kleuters. Dan is het de bedoeling om in samenwerking met de bibliotheek verteltassen en vakantietassen samen te stellen. Die kunnen ouders dan ontlenen om thuis op een speelse manier bezig te zijn met de bevordering van het taalgebruik van hun kinderen door voor te lezen of hen te stimuleren om zelf te lezen.