Sinds 7 december is het autoluwe gebied uitgebreid met een deel van de Bruul, vier woonstraten en hun zijstraten. Het effect op het doorgaand verkeer in de binnenstad is na drie dagen duidelijk zichtbaar. “De dag van de invoering waren er nog veel autobestuurders die zich vergisten. We zijn de situatie op de voet blijven volgen en hebben extra politie ingezet. We hebben elke dag tellingen gedaan en zien vandaag al het positieve effect”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Op woensdag 7 december reden er 1080 auto’s door de Bruul, die nu volledig autoluw is tussen 11u en 18u. Voor de aanpassing was dit 1600. Karel Geys: “Gisteren hebben we 452 voertuigen geteld in de Bruul tussen 11u en 18u, dat is bijna één vierde van het aantal dat voor de uitbreiding door de winkelstraat reed. En deze positieve evolutie zet zich ook voort: tussen 11u en 15u reden er vandaag 240 auto’s door de Bruul, in vergelijking met 320 gisteren.”
De stad heeft overal duidelijke signalisatie aangebracht. De verbodsborden maken duidelijk dat je bepaalde straten tussen 11u en 18u niet meer mag inrijden. Daarnaast zijn er ook overal grote oranje verkeersborden geplaatst met de uitleg over de gewijzigde verkeerssituatie. De politie leidt het verkeer in goede banen op een aantal punten. “Het is begrijpelijk dat sommige mensen zich nog vergissen of niet helemaal op de hoogte zijn. Zo’n grote verandering vraagt tijd: iedereen moet er de komende dagen nog aan wennen. Dat is ook de reden waarom we momenteel nog niet verbaliseren”, aldus Karel Geys.
Het nieuwe circulatieplan heeft niet alleen gevolgen voor het verkeer in de straten die tot het autoluwe gebied behoren. Ook in andere straten buiten de autoluwe zone is het positieve effect nu al zichtbaar. “We hebben ook het verkeer in de F. de Merodestraat geteld. Daar reden er woensdag nog 1180 auto’s, en donderdag was dit al meer dan gehalveerd tot 522. Dit toont aan dat er ook andere straten een pak minder verkeer zal zijn. Het effect zal nog toenemen wanneer we volgend jaar de stop aan de Ijzerenleen plaatsen zodat de doorgaande beweging dwars door het centrum onmogelijk wordt gemaakt”, verklaart Karel Geys.
De stad heeft de voorbije maanden een communicatiecampagne opgezet om dit nieuwe circulatieplan bekend te maken o.a. via 200.000 brochures, de website, de infolijn en de televisiespot. “We hebben nooit eerder op zo’n grote schaal gecommuniceerd. We hebben geprobeerd om iedere Mechelaar en frequente bezoekers van Mechelen te bereiken. Daarbij hebben we steeds de nadruk gelegd op de bereikbaarheid van de stad, waar blijkbaar toch nog misverstanden over verstaan. De bussen blijven gewoon rijden door het autoluwe gebied, alle parkings zijn nog steeds bereikbaar en het aantal bovengrondse parkeerplaatsen in de binnenstad is zelfs toegenomen. Mensen hebben juist extra redenen om naar Mechelen te komen, want wie wil er nu niet rustig shoppen in een autoluwe winkelstraat?”, besluit Karel Geys.
CD&V Mechelen vermoedt dat het zaterdagmorgen behoorlijk in de soep gaat draaien. “Morgen, zaterdag, is er verkeer toegelaten tot 11u door de Bruul, gegeven de nieuwe regeling. Maar door het afsluiten van de Hazestraat betekent dit concreet dat alle auto’s dan via de Grote Markt en Befferstraat de stad terug uit moeten. Dit belooft, indien er geen speciale begeleiding is, alweer chaos. En hoe diegenen die bv in de INNO-parking willen gaan staan voor de ochtendmarkt, dit gaan ervaren is nog een gans andere zaak. Wij voorspellen dan ook opnieuw moeilijkheden om dit alles op te vangen, en roepen het stadsbestuur daarom nog maar eens op om speciale aandacht te besteden aan deze bijzondere situatie, dit keer extra gekleurd door de wekelijkse markt die op dat ogenblik plaats vindt”, aldus Karel Van Butsel (CD&V)