Voor het eerst nam een onderzoek de activiteiten van Vlamingen, Walen en Brusselaars tijdens daguitstappen uitgebreid onder de loep. De aanwezigheid van Planckendael heeft een belangrijke invloed op de Mechelse cijfers. Maar liefst de helft van de dagjestoeristen komt naar Mechelen omwille van het park.
Woensdag stelden de provinciale toeristische organisaties, het Steunpunt Toerisme en Recreatie en het agentschap Toerisme Vlaanderen tijdens een studienamiddag de resultaten voor van het Onderzoek Dagtoerisme 2010-2011. Tijdens het onderzoek, uitgevoerd door Idea Consult en Ivox, werden 2.000 panelleden gedurende een jaar wekelijks bevraagd over hun dagtoeristisch gedrag: 1.500 Vlamingen, 200 Brusselaars en 300 Walen. Daarbij werd onder andere gepolst naar frequentie, bestemming, activiteiten, vervoerswijze en hun uitgaven. Het valt op dat de meeste Belgen niet in groep voor een dagje op reis gaan, er vooral met de wagen op uit trekken en dat de Walen de Vlaamse kunststeden nog niet echt ontdekt hebben. Het volledige rapport van dit pilootonderzoek kan je raadplegen op www.toerismemechelen.be.
Binnen de kunststeden vertoont Mechelen een atypisch profiel. De aanwezigheid van Planckendael op Mechels grondgebied vertekent de cijfers. Maar liefst de helft van de dagjestoeristen komt naar Mechelen omwille van het park. Dat gezinnen op uitstap trekken met kinderen is hier een logisch gevolg van. Frank Nobels, schepen voor toerisme: “Mechelen kan zich terecht kinderstad noemen. De aanwezigheid van attracties zoals Planckendael en Technopolis overtuigen gezinnen vaak om met kinderen naar Mechelen te komen. Het is een uitdaging voor een stad als Mechelen om ook het historische hart boeiend genoeg te maken voor gezinnen met kinderen en zo in te roeien tegen de tendens dat citytrippers hun kinderen thuislaten.“ De gemiddelde besteding ligt in Mechelen lager dan in de andere kunststeden, maar is toch goed voor een omzet van zo’n 20 miljoen EUR per jaar.
Enkele andere opvallende verschillen met de overige kunststeden: de twintig- en dertigjarigen zijn relatief oververtegenwoordigd in de statistieken. De belangrijkste redenen waarom daguitstappers Mechelen bezoeken, zijn attracties zoals Technopolis, Planckendael en De Nekker, de historische binnenstad en zijn cultuur en erfgoed. “De goede samenwerking tussen de stad en de partners van Mechelen Kinderstad zoals Technopolis, Planckendael en De Nekker, draagt zeker bij tot deze positieve cijfers. We proberen meer en meer bezoekers uit heel Vlaanderen te overtuigen om naar Mechelen te komen omwille van haar kindvriendelijkheid zoals op Theater Aan Zee in Oostende. En dit is nog maar het begin: volgend jaar verhogen we de zichtbaarheid van de partners van Mechelen Kinderstad in de binnenstad. Dit doen we door op centrale plekken speelse installaties te zetten die verwijzen naar Planckendael, Technopolis en andere kinderattracties buiten het centrum. Zo trekken ze de aandacht van de binnen- en buitenlandse bezoekers aan de binnenstad.”, zegt schepen van Jeugd Caroline Gennez (sp.a).