Tijdens de ‘ik kyoto’ – campagne’van 28 maart tot 21 juni 2011 bespaarden 225 medewerkers van de stad Mechelen en het OCMW van Mechelen samen 26 300 kg CO2 uitstoot of 11 ton meer dan in 2010. Er waren 19 deelnemers meer dan in 2010. ‘ik kyoto’ zet duurzaam woon-werkverkeer in de kijker. De actie liep van 28 maart tot 21 juni 2011. Gedurende bijna drie maanden sprokkelden ‘ik kyoto’-werknemers duurzame pendeldagen bijeen. De pendelaars van stad en OCMW kozen samen tijdens 8 130 dagen een duurzaam vervoersmiddel (te voet, fiets, met openbaar vervoer, of al carpoolend). Bij de stad namen 118 personeelsleden deel aan de actie. Dit is ongeveer hetzelfde aantal als vorig jaar. Het OCMW verhoogde zijn deelnemersaantal van 86 vorig jaar naar 107 deelnemers dit jaar.
De campagne “ik kyoto” werd voor de vijfde keer georganiseerd door De Bond Beter Leefmilieu en de Koepel Milieu en Mobiliteit. De bedoeling van deze campagne is om de duurzame mobiliteit in het woon- en werkverkeer te stimuleren en om bij te dragen aan een gezonde en meer leefbare omgeving.
“Wij willen het met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komen bij onze medewerkers stimuleren. Zo geven wij reeds een fietsvergoeding en een gratis busabonnement” zegt schepen Marina De Bie (Groen!) “Met ‘ik kyoto’ plaatsen wij dit gedrag in de kijker en moedigen wij het duurzaam woon-werkverkeer aan.”
“Het OCMW lanceerde ook dit jaar een mobiliteitsactie in het kader van ‘Kom gezond en milieuvriendelijk naar het werk’. Wij hebben aan onze OCMW-medewerkers gevraagd om de auto zoveel mogelijk thuis te laten en met de fiets, het openbaar vervoer, te voet of al carpoolend naar het werk te pendelen. Deze actie zorgt er ook voor dat ons personeel meer beweegt en dat is toch mooi meegenomen,” zegt OCMW-voorzitter en schepen van Sport, Koen Anciaux (Open Vld).
Naast de stad en het OCMW waren ook zeven Mechelse bedrijven bereid om deel te nemen: ’t Atelier, Eneco, Mint nv, Shimano, Technum-Tractebel Engineering, Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Wolters Kluwer.
Collega’s gaan met een hoofdprijs lopen!
Alle deelnemers met 20 of meer geregistreerde pendeldagen kwamen in aanmerking voor de prijzenpot ter waarde van 25.000 euro. Deze prijzenpot werd verdeeld door lottrekking over de 6813 deelnemers aan de campagne. De winnaars binnen stad en OCMW kregen op 25 oktober hun prijs tijdens de persconferentie om 10 uur in de raadzaal van het OCMW.