In 2012 start de grootste Mechelse werf ooit
De Vlaamse overheid heeft het stationsproject ‘Mechelen in Beweging’ een definitieve stedenbouwkundige vergunning verleend, waardoor de realisatie van deze uitgekiende mobiliteitsingreep binnenkort kan starten. Als alles volgens planningverloopt, zal nog voor Nieuwjaar duidelijk zijn welke aannemer de opdracht voor het eerste deel van deze gigantische werken toegewezen krijgt. Wellicht wordt dan ook in de loop van januari 2012 de eerste echte werfzone in gebruik genomen. Dat zal gebeuren aan de achterzijde van het station, op de plaats waar nu de reizigersparking van B-Parking gevestigd is en waar binnen enkele jaren de ondergrondse parkeergarage voor 2.000 wagens in gebruik zal worden genomen.
Daarmee zit dit enorme project – binnen een aanvaardbare marge – op schema. Aanvankelijk planden de projectverantwoordelijken nog om in de loop van het najaar van start te kunnen gaan, maar de complexiteit van dit dossier besliste daar anders over. Omdat er ook na de ontwerpfase nog voortdurend gezocht werd naar verbeteringen en verfijningen, beslisten de opdrachtgevers tot een verlenging van de aanbestedingstermijn. Daardoor werd het onder meer mogelijk om een zeer verfijnd Minder Hinder Programma in de bestekken op de nemen. Dit moet de vlotheid van uitvoering en de beperking van overlast zeker ten goede komen. Heel concreet betreft het de organisatie van de werven en het bijhorende werfverkeer en het opstellen van een signalisatieplan voor alle andere weggebruikers.
Volgens de huidige timing gaat nog voor de zomer van 2012 een tweede werf van start, die zich in de buurt van de Colomalaan, de Jubellaan en de Brusselsesteenweg situeert. Daar wordt alles dan in gereedheid gebracht om de bouw mogelijk te maken van de bijkomende spoorbypass voor o.m. de hogesnelheidstrein en van de tangent, de nieuwe ontsluitingsweg die het doorgaande verkeer onder de Leuvense Vaart moet leiden. Tegelijk wordt ook een werfzone ingericht tussen de Leuvensesteenweg en het Douaneplein, eveneens bedoeld om de bouw van de bypass en de tangent mogelijk te maken, die er onder meer de Dijle moet kruisen.
Tijdelijke parking nadert voltooiing
Op de plaats waar de huidige reizigersparking achter het station ligt, wordt binnenkort gestart met de bouw van de ondergrondse parkeergarage. Om de langparkeerders voor het station een degelijk alternatief te bieden, is het noodzakelijk een tijdelijke parking aan te leggen. Die moet net na Nieuwjaar volledig klaar zijn. Een groot deel van die tijdelijke parking is al in gebruik genomen en momenteel wordt aan de laatste fase gewerkt. Daarvoor moeten nog enkele gebouwen verdwijnen. Eens dat gebeurd is, kan de aannemer de parkeerplaatsen aanleggen. Om te voorkomen dat de aanleg van deze parking bij hevige regenval wateroverlast zou veroorzaken, worden speciale maatregelen genomen. Ook aan de verlichting en de bewaking van deze parking wordt heel wat aandacht besteed. De toegang tot het laatste deel van deze tijdelijke parking gebeurt langs de Hanswijkvaart. Het andere gedeelte – dat al in gebruik is – blijft alleen langs de Motstraat toegankelijk.
Verminder de hinder met het ‘Minder-Hinder-Programma’
De werken die in het kader van het stationsproject ‘Mechelen in Beweging’ op stapel staan, zullen behoorlijk wat invloed hebben op de bewoners en voor de reizigers. Er zal jarenlang gewerkt worden op werven met grote omvang, waarbij heel veel grondverzet moet gebeuren en enorme hoeveelheden bouwmaterialen moeten worden aangebracht. In de aanbevelingen van het zeer gedetailleerde Milieu Effecten Rapport dat naar aanleiding van dit project werd uitgevoerd, werd al een aantal maatregelen opgesomd om de gevolgen voor mens en milieu op een aanvaardbaar peil te houden.
Maar we doen meer. Al bijna twee jaar lang is een gespecialiseerd studiebureau aan de slag om een Minder-Hinder-Programma uit te werken. Dat programma baseert zich op zeer recente verkeerstellingen (ook van fietsers en voetgangers), houdt rekening met andere belangrijke wegenwerken die in de Mechelse regio op stapel staan en brengt erg nauwgezet het werfverkeer in kaart. Vooral voor het uitgraven van de enorme hoeveelheid grond op de plaats waar de ondergrondse parking moeten komen, werden diverse scenario’s uitgetekend. Zo wordt onder meer de mogelijkheid onderzocht om een deel van het grondverzet door binnenschepen te laten gebeuren.
De reeks van maatregelen die daarvoor genomen wordt, is al gedetailleerd besproken met alle projectpartners, maar ook binnen de Klankbordgroep die in het kader van ‘Mechelen in Beweging’ maandelijks vergadert. Op die manier krijgen bewoners en reizigers maximale inspraak in de bijsturing van dit programma.
Treden er toch nog storende effecten op, dan kan iedereen die daarmee geconfronteerd wordt, die hinder op verschillende manieren doorgeven aan het Communicatieteam van dit project.