Met een showcooking en een ‘winkelkarren carrousel’ trok de campagne ‘FairTradeGemeente’ de 10de editie van de Week van de Fair Trade op gang. Die loopt van woensdag 5 oktober tot en met zaterdag 15 oktober.
Een kunstige carrousel met gevulde winkelkarretjes doet de ronde in het Vlaamse landschap om de aandacht op Fair Trade te richten. De carrousel staat symbool voor de mallemolen van consumptie, waarbij de consument wel zélf de touwtjes in handen heeft.
De carrousel werd woensdagmiddag op gang getrokken met een heuse showcooking op de Mechelse Botermarkt in Mechelen. BV-kok Jeroen De Pauw en manusje-van-alles Adriaan Van Den Hoof toverden heerlijke gerechten op basis van Fairtradeproducten die ze in de winkelkarretjes van de carrousel terugvonden.
Gedurende de Week van de Fair Trade wordt het hele land opgeroepen om zijn macht als consument te laten gelden. “Je kan de wereld vanuit je winkelkar besturen en zo kleine producenten uit het Zuiden de kans geven ook zélf hun toekomst in eigen handen te nemen. Kiezen voor Fairtradeproducten, is kiezen voor een eerlijke wereld”, zegt Lynn Geerinck, coördinator van de campagne ‘FairTradeGemeente’.
Tijdens de Week van de Fair Trade gaan talloze vrijwilligers actie voeren, met de winkelkar als strijdmiddel. Ze haken trots het bordje ‘Fair Trade on board’ aan hun winkelkar, en geven zo het signaal voor de veelheid aan Fairtradeproducten te kiezen. Dit wordt het trotse bewijs van eerlijke aankopen.
Naast Mechelen, engageren zich reeds 203 Vlaamse gemeenten voor de campagne, waarvoor 108 gelukkigen de trots de titel ‘FairTradeGemeente’ dragen. De acties die in het hele land plaatsvinden, zijn te raadplegen op www.fairtradeweek.be.