Op donderdag 20 oktober 2011 nemen zo’n 10.000 Vlaamse jongeren (15-18 jaar) tijdens de schooluren deel aan de Zuiddag. Het concept is eenvoudig. Scholieren uit de derde graad secundair onderwijs gaan tijdens de lesuren één dag vrijwillig werken bij een bedrijf, organisatie of particulier uit hun buurt. Hun vergoeding staan ze af aan een jongerenproject in het Zuiden.
Schepen voor Ontwikkelingssamenwerking Ali Salmi (Onafhankelijke): “De Zuiddag is echter meer dan enkel een vrijwillige werkdag. In dit project voor en door jongeren ontmoeten 15-18-jarigen uit verschillende werelddelen elkaar, en leren ze van elkaar. Vooraf maken ze kennis met de leefwereld van hun Zuiderse leeftijdsgenoten die in België een toer doen in de Vlaamse scholen en steden. Leerkrachten en leerlingen krijgen een educatieve lesmap, een jongerenmagazine en een film ter verduidelijking van het jaarlijks verkozen project en thema.”
In 2011 werkt Zuiddag samen met Trias ngo voor ondernemende jongeren uit Tanzania. De levensomstandigheden van de jongeren in Noord-Tanzania zijn precair. Onderwijskansen zijn beperkt, net als de kansen op tewerkstelling. De meerderheid van de jongeren zijn tewerkgesteld in de landbouw, maar deze wordt geteisterd door droogte. Een andere bedreiging voor jongeren is HIV/AIDS. 6,5% van de jongeren is zelf patiënt, een van de hoogste percentages in Oost-Afrika. Het doel van het project is de verbetering van de economische positie van jonge boeren en ondernemers in Noord-Tanzania
Drie scholen uit Mechelen nemen deel aan de Zuiddag. Net als vorig jaar zal de Stad Mechelen als één van de werkgevers fungeren voor deze jongeren. De vraag werd gesteld om 1 plaats te voorzien, maar de stad wil meer doen. Dit jaar worden er 10 vacatures opengesteld bij de verschillende stadsdiensten. Dit is een verdubbeling van het aantal plaatsen t.o.v. vorig jaar.
Schepen Ali Salmi: “Als schepen van Ontwikkelingssamenwerking juich ik dit initiatief toe. We werken met veel plezier mee aan dit project om verschillende redenen. Ten eerste wordt binnen de scholen gesensibiliseerd rond de Noord-Zuidproblematiek. Op deze manier maken jonge mensen al kennis met de noodzaak van ontwikkelingssamenwerking. Ten tweede steunen we er een goed doel mee en is het voor de leerlingen een unieke ervaring om al eens kennis te maken met het professionele leven dat hen straks te wachten staat.”