Anderstalige kinderen en tieners die tijdens het schooljaar Nederlands leren, verliezen in juli en augustus vaak een deel van de taalvaardigheid die ze hebben ontwikkeld. Daarom organiseert de stad Mechelen nu al voor de vijfde zomer op rij ‘Spelend Nederlands Leren’ (SNeL). “Wij bieden 24 kinderen uit het lager en 15 tieners uit het secundair onderwijs een gratis vakantiekamp aan. Zo krijgen ze de kans om tijdens de twee maanden dat ze niet naar school gaan in een ontspannen en taalstimulerende omgeving hun Nederlands te oefenen”, zegt schepen van Onderwijs en Jeugd Caroline Gennez (sp.a).
Het SNeL-project is bedoeld voor anderstalige nieuwkomers die in Mechelen wonen en/of hier naar school gaan. Het gaat om 6- tot 18-jarigen die het Nederlands niet als thuistaal hebben en minder dan twee jaar Nederlandstalig onderwijs volgen. Tijdens de zomermaanden komen sommige anderstalige nieuwkomers niet veel in contact met het Nederlands. “Wanneer ze na twee maanden in september opnieuw op de schoolbanken zitten, merken de leerkrachten dat hun taalvaardigheid achteruit is gegaan. Daarom organiseren we een gratis vakantiewerking met activiteiten op maat waarbij speelse met educatieve momenten worden afgewisseld. De kinderen en tieners ontwikkelen in deze veilige en laagdrempelige omgeving voldoende zelfvertrouwen om Nederlands te durven spreken zonder schrik om fouten te maken”, aldus Caroline Gennez.
De stad viert dit jaar de vijfde verjaardag van SNeL, dat in 2007 werd opgestart. Eerst was het project enkel gericht op kinderen van het eerste tot het zesde leerjaar, maar gezien het succes werd dit initiatief het jaar daarop ook uitgebreid naar het middelbaar onderwijs. “De 6- tot 12-jarigen kunnen hun taalvaardigheden drie weken lang ontwikkelen via een activiteitenpakket speciaal voor hen opgesteld. Dit vakantiekamp is in handen van de speelpleinwerking Weyneshof, die dit in opdracht van de stad uitvoert. De jeugddienst staat in voor het twee weken durende programma voor de 12- tot 18-jarigen”, verklaart Caroline Gennez.
Het SNeL-project sluit aan bij andere initiatieven van het flankerend onderwijsbeleid die de stad neemt rond taalstimulering zoals Brede School, Thee met Boekjes, Eerste Hulp bij Huiswerkbegeleiding en culturele taalstimuleringsprojecten voor kleuters. De Mechelse scholen doen zelf veel inspanningen op dit vlak maar zijn tevreden dat de stad hen ondersteunt met complementaire projecten. Caroline Gennez bracht vandaag zelf een bezoek aan het SNeL-project en is enthousiast: “De leerkrachten vertellen ons dat zij de positieve gevolgen van deelname aan SNeL in de klas duidelijk merken: de leerlingen hebben bijvoorbeeld opvallend minder angst om Nederlands te spreken. Ook ouders, kinderen en tieners zelf zijn enthousiast want de deelnemers blijven elke dag met plezier terug komen. Met ons beleid willen we maximale kansen creëren voor elk kind in Mechelen. Want jongeren die een diploma behalen, hebben het later veel gemakkelijker om een goede job te vinden. Bijkomend voordeel is dat een moeilijk bereikbare doelgroep via SNeL kennismaakt met het reguliere aanbod van jeugdwerk zoals de speelpleinen, Grabbelpas en Kamikaze. Zo bieden we hen ook een zinvolle vrijetijdsbesteding aan”.