Amper enkele weken na de lancering van de nieuwe meertalige toerismesite pakt de stad uit met indrukwekkende statistieken. Maar liefst 800 bezoekers per dag klikken de toerismesite aan. Amper 2 maand geleden werd de gloednieuwe toerismesite gelanceerd. Er zijn nu al 7 keer meer bezoekers en het aantal groeit elke dag aan.
De oude toerismesite werd in een modern kleedje gestopt en maakt nu deel uit van www.mechelen.be. Het is duidelijk dat bezoekers op die manier beter de weg vinden naar de toeristische informatie. “De webmasters, de Toerisme-collega’s en ikzelf zijn enorm tevreden. De cijfers overtreffen onze stoutste verwachtingen en we verwelkomen meer digitale bezoekers dan ooit tevoren”, aldus schepen Kristl Strubbe (Open Vld).
Ook online is en blijft de Sint-Romboutstoren de blikvanger met het grootste aantal hits (4000), nipt gevolgd door de felgesmaakte teksten ‘Uit eten’ (3800) en ‘Boottochtjes op de binnendijle’ (3200). Daarnaast zijn ook de rubrieken bezienswaardigheden, de top 10 aanraders, shopping, UNESCO werelderfgoed en de rubriek hotels bijzonder populair. Veel bezoekers uit het buitenland vinden nu de weg naar de toerismewebsite: het gaat vooral om toeristen uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Amerika.
Kristl Strubbe: “Ik vind het belangrijk dat de vele tientallen websites van de stad onder de grote koepel van het succesvolle www.mechelen.be komen. Dat spaart de stad veel geld en tijd uit en de bezoekers vinden duidelijk beter de weg naar al die informatie.” Dankzij de bouw van een content management systeem dat de achterliggende motor is van alle nieuwe websites vindt een groter publiek de informatie nu veel makkelijker terug. Het gebruik van het CMS bezorgt de stad daarnaast niet enkel tijds- en kostenbesparingen.
“We hoeven voor elke website niet opnieuw het warm water uit te vinden, ons awardwinnend CMS-systeem wordt telkens opnieuw ingezet. Kwalitatief betere websites zijn nu mogelijk met een veel kleiner budget. De toerismewebsite maar ook de sites van het Stadsarchief, de Stedelijke Musea Mechelen, het Ottertrotterfestival en vele andere bewijzen dit. Mechelen won niet voor niets diverse website-awards”, zegt Kristl Strubbe.
Naast de vernieuwde toerismewebsite die nu al records verbreekt, zal ook een volledig herwerkte en gemoderniseerde UiT in Mechelen website dit jaar nog het daglicht zien.