De eigenaar van de Carrefour-site aan de Zemstbaan op de grens van Mechelen met Zemst, wil uitbreiden. Naar aanleiding van deze uitbreiding zijn er plannen om het kruispunt Brusselsesteenweg – Zemstbaan ter hoogte van Carrefour aan te passen. “Door de uitbreiding zal het kruispunt heringericht moeten worden om een vlotte ontsluiting in de toekomst te kunnen garanderen. Positief is dat het ontwerp vertrekt vanuit meer verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Momenteel zijn op het terrein Carrefour, Brico, Shell, Lunch Garden en Auto 5 gevestigd. Omwille van de uitbreiding die de eigenaar plant, is een mobiliteitseffectenrapport opgesteld. Indien het kruispunt niet zou worden aangepakt, zou het bijkomend verkeer tot problemen kunnen leiden. Daarom wordt geopteerd voor een betere ontsluiting door de herinrichting van het kruispunt gefinancierd door de Vlaamse overheid en de eigenaar van de site. Op basis van simulaties is er een ontwerp opgesteld. Er is gekozen voor een kruispunt met bypasses. De verkeerslichten worden in tegenstelling tot de huidige situatie conflictvrij geregeld d.w.z. elke rijrichting op elke tak van het kruispunt zal zijn eigen verkeerslichtenregeling hebben. Deze bypasses maken een vlotte afwikkeling mogelijk van het verkeer dat uit Mechelen komt.
Het stadsbestuur heeft zich positief uitgesproken over de plannen. “Twee prioriteiten zijn voor ons belangrijk: de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers enerzijds, de vlotte afwikkeling van de verschillende verkeersstromen anderzijds. Het verkeer vanuit Mechelen dat rechtsaf wil slaan naar de Carrefour-site, zal via de bypass gescheiden worden van de verkeersstroom die rechtdoor rijdt”, aldus Karel Geys. Een middenberm van 1,5m zorgt voor een scheiding tussen het verkeer in beide richtingen. Er is ook aan de fietsers gedacht die rechtdoor rijden: zij krijgen voorrang op de rechtsafslaande auto’s. “De huidige fietsinfrastructuur ter hoogte van Carrefour is niet optimaal. Bovendien zijn er geen oversteekplaatsen of voetpaden. Het ontwerp is een grote verbetering voor de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Op het kruispunt komen er zowel op de Brusselsesteenweg als op de Zemstbaan/Zemstsesteenweg, fietspaden in rode beton en voetpaden. Er komen verhoogde oversteken ter hoogte van de bypasses en fietsers en voetgangers hebben hier eveneens voorrang”, zegt Karel Geys. Het plan houdt op uitdrukkelijke vraag van het stadsbestuur ook rekening met de bereikbaarheid van bushaltes, fietsenstallingen en ingangen van verschillende winkels voor fietsers en voetgangers.
Een ander punt waarmee het stadsbestuur rekening houdt, zijn mogelijke sluiproutes. Op vraag van de stad zullen er flankerende maatregelen worden opgenomen om eventueel sluipverkeer via de Geerdegemstraat te verhinderen. Dit kan bv. via het afremmen van het verkeer met wegversmallingen en verkeersdrempels op de sluiproutes of via circulatiemaatregelen. De verschillende mogelijkheden zullen besproken worden met de buurt en voorgelegd worden aan de wijkraad Mechelen-Zuid.