De organisatie Indigo (Interdisciplinaire Groep voor Ontwikkelingsproblemen) was gevestigd in Kontich en verhuist nu naar Mechelen. Samen met het Gespecialiseerd Opleiding-, Begeleiding- en Bemiddelingscentrum (GOB) De Ploeg zal de vzw in de Goswin de Stassartstraat het ‘Skills Lab’ opstarten, een Europees project om de arbeidsmogelijkheden van personen met een autismespectrumstoornis te maximaliseren. “De verhuis van Indigo en het opstarten van ‘Skills Lab’ zijn een goede zaak voor Mechelen. De aanwezigheid van deze expertise creëert heel wat mogelijkheden, bv. wat betreft sociale tewerkstelling voor personen met ontwikkelingsproblemen”, zegt schepen van Sociale Economie Caroline Gennez (sp.a).
Indigo werkt rond personen met ontwikkelingsstoornissen en heeft een twintigtal medewerkers. De vzw biedt diagnostiek, begeleiding, behandeling, informatie en advies voor mensen met ontwikkelingsstoornissen zoals AD(H)D, autismespectrumstoornis, leerstoornis, syndroom van Gilles de la Tourette e.a. Op 29 juni opende Indigo zijn nieuwe vestiging in G. de Stassartstraat 9.
De Ploeg biedt als GOB sinds 1987 gespecialiseerde opleiding, begeleiding en bemiddeling aan personen met een arbeidshandicap, sinds 1999 zijn ze ook gevestigd in Mechelen. De Ploeg engageert zich ook in kader van de voortrajecten in samenwerking met het deeltijds onderwijs. De Ploeg krijgt sinds 2009 van de stad Mechelen een jaarlijkse toelage van €21.000 voor brugprojecten waarbij jongeren op de werkvloer worden begeleid.
Indigo en De Ploeg slaan nu de handen in mekaar om in Mechelen het ‘Skills Lab’ op te starten. Dit is een Europees project om de arbeidsmogelijkheden van personen met een autismespectrumstoornis (ASS) te maximaliseren. ‘Skills Lab’ is een samenwerking binnen het Europese ‘Levenslang Leren’-programma tussen de volgende organisaties: APPACDM de Marinha Grande (PT), Dr. Leo Kannerhuis (NL), Indigo vzw (BE), GOB De Ploeg vzw (BE, promotor), NAS Prospects (UK) en SPK (BE). ‘Skills Lab’ richt zich tot volwassenen met ASS die willen werken, maar ondanks hun opleiding, talenten en persoonlijke kwaliteiten, door hun aandoening worden geconfronteerd met hindernissen bij het vinden van een job. In het project gaat de aandacht naar de sterke kanten van de persoon met autisme en staat empowerment voorop. Een concreet voorbeeld hiervan is dat het logo van ‘Skills Lab’ werd ontwikkeld door een persoon met autisme. ‘Skills Lab’ vormt een optimale trainingsomgeving die de doelgroep de nodige opleiding en omkadering biedt om de vereiste werkattitudes, vaardigheden, competenties enz. te ontwikkelen. Parallel zal het opleiden en engageren van werkgevers de toegankelijkheid van de werkvloer en begrip bij de aanwerving verhogen. Het concept is gebaseerd op samenwerking met stakeholders zoals organisaties die het werkdomein van onderwijs, zorg, werk en integratie vertegenwoordigen. In Mechelen zullen De Ploeg en Indigo een infotheek uitbouwen voor heel Vlaanderen waar het brede publiek zich kan informeren over autisme- en ontwikkelingsstoornissen. De infotheek zal ook een ontmoetingsplaats zijn en personen met ASS zullen mee instaan voor de werking.
“Indigo en De Ploeg slaan nu de handen in mekaar om in Mechelen het ‘Skills Lab’ op te starten”, zo vertellen Luc Roelen, directeur van Indigo en Veerle Van den Bosch, adjunct-directeur van GOB De Ploeg. “We willen inzetten op talenten van mensen met autisme in functie van het verbeteren van hun positie op de arbeidsmarkt. Dit vraagt echter om specifieke begeleiding en hiertoe zal Skills Lab een steentje bijdragen.”
Caroline Gennez is opgetogen over de komst van Indigo naar Mechelen en het project ‘Skills Lab’: “De aanwezigheid van deze expertise in onze stad is een troef voor iedereen die op de één of andere manier geconfronteerd wordt met ontwikkelingsproblemen. Vanuit de stad en het agentschap voor sociale economie Oprit W zullen we de samenwerking op het vlak van sociale tewerkstelling en de ondersteuning nog verder uitwerken. Dankzij de nodige begeleiding en het uitgebreid informeren van de werkgevers, is het mogelijk om deze mensen aan een job te helpen. Dat er nood is aan meer informatie over ontwikkelingsproblemen, is duidelijk. Dit geldt niet alleen op het vlak van de arbeidsmarkt: denk bv. ook aan ouders en scholen die dikwijls met veel vragen zitten.”