Mechelen experimenteert met het aanbrengen van nieuwe verkeerssignalisatie. De verkeersiconen worden niet zoals gewoonlijk aan palen bevestigd, maar worden in het wegdek gebrand. “We hebben reeds 3 proefopstellingen aangebracht, die we eerst zullen evalueren”, aldus schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
In de Rembert Dodoensstraat en in de Battelse Bergen werden recent drie verkeersiconen op de rijbaan aangebracht. In de Rembert Dodoensstraat betreft het de kennisgeving van een blauwe zone langs beide kanten van de straat, in de Battelse Bergen werd het icoon van zone 30 op de straat aangebracht. “Eerst en vooral testen we dit type signalisatie uit om meer duidelijkheid te creëren. Bij het inrijden van een straat of een zone wordt de weggebruiker op een goed zichtbare manier, meteen duidelijk gemaakt welke verkeersregels gelden”, verklaart schepen Greet Geypen.
Het aanbrengen van de verkeerssignalisatie gebeurt door middel van thermoplast, waardoor de verkeersiconen met behulp van een gasbrander op straat worden ingebrand. “Deze methode gebruiken wij ook bij het aanbrengen van zebrapaden en heeft zijn nut al bewezen. We kunnen deze werkwijze ook hanteren bij minder gunstige weersomstandigheden dan wanneer wij dit op straat zouden schilderen. Ook naar duurzaamheid toe is er een duidelijk verschil in levensduur”, alus de schepen van Openbare Werken.
Wanneer dit proefproject gunstig bevonden wordt, mogen nog meer verkeersiconen op de rijweg verwacht worden. “Het is niet de bedoeling om in het aanbod van de verkeersborden te gaan snoeien. Het type signalisatie dat we nu aanbrengen is aanvullend en dient louter ter ondersteuning van de reeds bestaande verkeersborden. Deze iconen op straat vallen nog meer op dan de bestaande verkeersborden en zullen dus de weggebruikers beter informeren ”, besluit Greet Geypen.