Naar aanleiding van de het jaarverlag 2010 van de Mechelse ombudsman Peter Claeys stuurt Schepen van Personeel Marina De Bie (Groen!) vandaag een brief naar alle stadsambtenaren. Daarin worden de cijfers van het jaarverslag van de ombudsdienst tegen een ander licht gehouden.
Schepen De Bie vindt dat de 240 -gegronde en ongegronde- klachten waarvan sprake eigenlijk bewijzen dat de duizenden andere contacten die de ambtenaren jaarlijks hebben met Mechelaars wél vlot verlopen. “Ik probeer het totaaloverzicht te bewaren en de cijfers van de ombudsman op een objectieve manier te lezen. Ik lees bijvoorbeeld dat 7 van de 10 klachten bij de ombudsman eerstelijnsklachten zijn. Dat zijn klachten waarvan de dienst waarover ze gaan nog niet eens op de hoogte is. Alles kan beter, maar voor een stad met bijna 82.000 inwoners vind ik deze cijfers eerder een opsteker dan een teleurstelling. Je mag ook niet vergeten dat het over het hele spectrum van de dienstverlening in onze stad gaat. Van brandweer, politie en Vinci tot alle stads-en ocmw-diensten. Dat maakt het beperkte aantal klachten des te opmerkelijker”, aldus De Bie.
Schepen De Bie benadrukt verder het belang van de voortdurende verbetering en kwaliteitsbewaking van de dienstverlening. “Al onze stadsambtenaren worden te allen tijde aangemoedigd om toegankelijke en correcte dienstverlening te verschaffen. Betrokkenheid bij de problemen en vragen van de Mechelaars is een prioriteit. Dat er al eens een kink in de kabel zit, is onvermijdelijk. Maar ik wil benadrukken dat ons personeel schitterend werk levert en hen net bedanken voor de grote betrokkenheid en hun dagelijkse engagement. Ik ben er van overtuigd dat de Mechelaar ziet dat er in onze stad hard gewerkt wordt”, besluit De Bie.