Iedereen heeft recht op een aangepaste, betaalbare, kwalitatieve en duurzame woning. Heel wat Mechelaars zitten echter met een pak vragen over huren, verhuren of kopen. De stad voorziet daarom via de Woonwijzer gratis dienstverlening op maat. “De Woonwijzer heeft zopas de resultaten van 2010 bekend gemaakt. In het totaal hebben zij 862 contacten gehad met klanten die vragen hadden over wonen. In de toekomst willen we de werking van de Woonwijzer nog verbeteren en de verhuis naar de St.-Katelijnestraat zal een grote stap vooruit zijn”, zegt schepen van Wonen Karel Geys (sp.a).
De Woonwijzer is er voor iedereen met vragen over wonen: zowel huurders, verhuurders als eigenaars kunnen er terecht. De gratis dienstverlening is laagdrempelig en er is bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. “Sommige mensen lopen verloren op de woningmarkt omdat ze niet weten wat voor hen de meest geschikte optie is: privaat, sociale huisvestingsmaatschappij of sociaal verhuurkantoor. De ingewikkelde regelgeving en het vakjargon maken het ook niet altijd gemakkelijk”, aldus Karel Geys. De Woonwijzer maakt iedereen daarom wegwijs op juridisch, financieel, sociaal, administratief en technisch vlak.
Bijna de helft van de vragen gaan over huren en dan vooral over het aanvragen van een sociale huurwoning, algemene huurinfo of advies bij het zoeken van een huurwoning op de private markt. Meer dan een derde had een vraag over premies. Bijna 60% van de klanten zijn huurders op de private markt. “De cijfers van 2010 bewijzen dat er nood is aan een toegankelijk informatiepunt over wonen zoals de Woonwijzer. Opvallend is dat er steeds meer klanten zijn die nood hebben aan frequente opvolging. Sommigen kunnen we helpen met één gesprek, maar meer dan één op tien heeft een complexe woonproblematiek die vaak samenhangt met bv. financiële of medische moeilijkheden. De brugfunctie van de Woonwijzer is daarom ook belangrijk: doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties zoals het OCMW of het CAW is vaak nodig”, verklaart Karel Geys.
De Woonwijzer heeft nauwe contacten met het sociaal verhuurkantoor Bodukam, de Huurdersbond en het Vlaams Woningfonds die op dezelfde locatie spreekuur houden. Ook met o.a. het OCMW, de Mechelse Goedkope Woning en de Kleine Landeigendommen werkt de Woonwijzer intensief samen. Naast het beantwoorden van individuele vragen, is de Woonwijzer ook bezig met het verspreiden van informatie voor specifieke doelgroepen. In 2010 heeft de Woonwijzer voor het eerst een vormingsessie gehouden voor de Lage Drempel, een vereniging waar armen het woord nemen. Gezien het succes wil de Woonwijzer dit jaar meerdere sessies organiseren, ook voor andere doelgroepen zoals senioren.
In de toekomst zal de Woonwijzer de dienstverlening nog verbeteren. Momenteel zijn ze bezig met het uitwerken van een vernieuwd registratiesysteem. Daarnaast bekijkt de Woonwijzer of het informatieaanbod wel voldoende toegankelijk is wat betreft begrijpelijk taalgebruik. Karel Geys is ervan overtuigd dat de verhuis gepland voor volgend jaar de grootste verbetering zal zijn: “De Woonwijzer zal intrek nemen in het zestiende-eeuwse monument ‘De Gulden Ram’ in de St.-Katelijnestraat 147-149. Dit zal een stap vooruit zijn op het vlak van dienstverlening en toegankelijkheid omdat het pand wordt omgevormd tot een echte Woonwinkel, aangepast aan alle noden van een informatiepunt rond wonen.”
De Woonwijzer heeft twee voltijdse medewerkers die op de Wollemarkt 34 elke dinsdag en woensdag vrij spreekuur houden van 13u tot 16u, en elke donderdag van 9u tot 11u30. Daarnaast is de Woonwijzer ook telefonisch (015/33.00.65) en via e-mail (woonwijzer.mechelen@telenet.be) bereikbaar en kan je ook een afspraak maken.