Maandag startten de werken aan het kruispunt van het Plaisanceplein in Mechelen. Het stadsbestuur wilt het oude verkeerspunt verkeersveiliger maken en kiest voor een grondige heraanleg. “Deze weldoordachte ingreep zal de leesbaarheid van het kruispunt verbeteren, het comfort van de weggebruikers verhogen en de kans op ongevallen doen dalen”, zegt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
Het is al langer geweten dat het kruispunt in Mechelen-Zuid net over de Leuvense Vaart, beter bekend als het Plaisanceplein, geen toonbeeld is van een duidelijke verkeerssituatie. De inrichting van het kruispunt en de voorrangsregeling zorgen voor stilstaande voertuigen in het midden van het kruispunt.
Het feit dat er 7 straten samenkomen op het Plaisanceplein maakt het verkeersknooppunt dan ook uiterst complex.
Auto’s, fietsers en voetgangers die uit de zijstraten komen, banen zich hun eigen weg op een relatief kleine oppervlakte. ” Via deze heraanleg willen wij bekomen dat de weggebruikers op een comfortabele en veilige manier het kruispunt kunnen oversteken, zonder angst te hebben voor onverwachte manoeuvres van tegenliggers”, legt Greet Geypen uit.
Vlotter en veiliger verkeer
Duidelijke verkeerssignalisatie, verkeerslichten, verhoogde voet- en fietspaden en het gebruik van verschillende soorten materialen bij de heraanleg, zijn de factoren die het plein meer leesbaar moeten maken. Het ontwerp van studiebureau Technum hield ook rekening met de mobiliteitsstudie die vooraf plaatsgevonden heeft.
Het ontwerp werd nog aangepast ten gunste van de bewoners. Oorspronkelijk kozen de ontwerpers ervoor om van de Stuivenbergvaart een eenrichtingsstraat te maken. “Op vraag van de buurtbewoners hebben we dit herbekeken en aangepast. Door constructieve onderhandelingen met Waterwegen & Zeekanaal, hebben we kunnen bekomen dat de hotelparking in de Stuivenbergvaart verhuist naar een andere locatie. Dit heeft als voordeel dat dit gedeelte van de Stuivenbergvaart breder wordt, waardoor wij wel tweerichtingsverkeer kunnen voorzien”, legt Greet Geypen uit.
Ook hield het ontwerp rekening met de beeldwaarde. Zo zullen de glasbollen op de huidige locatie blijven, maar wel ondergronds aangebracht worden. “Hierdoor verdwijnt een storend element uit het straatbeeld. Bijkomende voordelen voor de buurtbewoners zijn dat het geluid sterk geïsoleerd wordt en dat het de aantrek van insecten en ongedierte zal verminderen”, aldus de schepen. “Verder zal de pleinfunctie nog extra versterkt worden door een grasperk en een zitmuur in beton. Op het grasperk wordt het kunstwerk “Vreugdekreet’ van kunstenares Mariette Teugels voorzien”.
Twee fases
De werken zullen in twee fases verlopen. De eerste fase gaat van start op 6 juni en loopt tot midden oktober. De werken zullen plaatsvinden langs de pare kant van de Brusselsesteenweg en op het plein aan de kant van de Hombeeksesteenweg, Ridder Dessainlaan en Stuivenbergvaart. Eerst wordt de riolering geplaatst aan de pare kant van de Brusselsesteenweg tot nummer 28 en op het Plaisanceplein, waarna de aannemer de bovenbouw in deze fase afwerkt.
Midden oktober start dan de tweede fase op de andere rijstrook van de Brusselsesteenweg tot nummer 25 en aan de kant van de Geerdegemvaart op het kruispunt. “De kasseien op de Brusselsesteenweg vervangen we door een asfaltlaag. We hebben ons daarover bevraagd bij de bewoners, die asfalt duidelijk prefereerden boven de oude kasseien. We gaan de kasseien wel recupereren en hergebruiken voor de aanleg van verhoogde parkeerplaatsen langs de zijkanten van de straat”, legt Greet Geypen uit.
De heraanleg van het Plaisanceplein sluit aan bij de vernieuwing van andere omliggende straten en maakt ook deel uit van de eerste fase van de heraanleg van de Brusselsesteenweg. Het kostenplaatje voor de heraanleg bedraagt 913.020 € (incl. BTW). Waterwegen en Zeekanaal neemt daarvan 79.199 € voor zijn rekening, de stad Mechelen betaalt de overige 833.820 €.
Het einde van de werkzaamheden is voorzien eind december en de aannemer die alles in goede banen moet leiden is Krinkels. “De heraanleg van het Plaisanceplein sluit mooi aan op de betere fietsverbinding die de stad reeds gerealiseerd heeft tussen de Zennedijk en de Stuivenbergbaan
en de fietsverbinding die onlangs nog opengesteld werd tussen de Potaardestraat en het Vrijbroekpark”, besluit Greet Geypen.