Kleuters die al op jonge leeftijd kunnen proeven van cultuur, zullen hiervoor later meer interesse hebben. Bovendien zijn culturele activiteiten een ideale manier om hun taalontwikkeling te stimuleren. Daarom heeft de stad Mechelen een traject uitgestippeld rond cultuur en kleuteronderwijs.
“De Mechelse kleuterscholen besteden veel aandacht aan taalstimulering en diversiteit. Ze zijn echter niet altijd op de hoogte van het culturele aanbod voor kleuters en hebben het omwille van praktische en financiële bezwaren dikwijls moeilijk om culturele activiteiten op poten te zetten. Het omgekeerde is ook waar: de cultuurpartners hebben wel een aanbod voor kleuters, maar het ontbreekt hen aan de nodige expertise op het vlak van taalontwikkeling. Met deze samenwerking willen we de cultuur- en onderwijssector dichter bij elkaar brengen”, aldus schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a) en schepen van Cultuur Frank Nobels.
Net als Mechelen levert ook de stad Antwerpen veel inspanningen op het vlak van cultuureducatie voor jonge kinderen. Beide steden zijn daarom gaan samen zitten om expertise uit te wisselen en hieruit is het ‘Traject Cultuur en Kleuteronderwijs Antwerpen Mechelen’ ontstaan. De focus ligt op taalvaardigheid en cultuurparticipatie van kleuters.
Vijf Mechelse culturele actoren doen mee en creëren een aanbod met aandacht voor taalvaardigheid en diversiteit: de Notenboom, De Maan, de Jeugdbibliotheek, de Stedelijke Musea en het Cultuurcentrum. Daarnaast krijgen alle Mechelse kleuterscholen de kans om deel te nemen aan deze culturele activiteiten. De stad ondersteunt de culturele partners met verschillende tools rond diversiteit en taalverwerving: lezingen, een wiki, ontmoetingsmomenten enz.
“Sommige kleuters beginnen hun schoolcarrière al met een taalachterstand die later nog moeilijk in te halen is. Vanuit de Mechelse scholen hebben wij dan ook de vraag gekregen om meer in te zetten op taalontwikkeling bij zeer jonge kinderen, onder meer in het kader van ons actieplan rond schoolse vertraging en spijbelen. We zijn onlangs ook begonnen met opleidingen zodat kinderopvanginitiatieven hier aandacht aan besteden. Met dit traject bieden we kleuterscholen een kant-en-klaar aanbod en de nodige vorming aan. Of het nu gaat om muziek, theater, boeken of tentoonstellingen: al deze culturele activiteiten kunnen kleuters op een speelse manier stimuleren om hun taalvaardigheden te ontwikkelen”, aldus Caroline Gennez.
De eerste activiteiten in het kader van deze samenwerking tussen cultuur en onderwijs zijn gestart tijdens de Jeugdboekenweek. De Jeugdbibliotheek ontwikkelde een geheimzinnig parcours om de taalvaardigheden van kinderen te stimuleren.
Deze laatste twee maanden van het schooljaar kunnen kleuters van verschillende Mechelse scholen proeven van muziek en theater. De Notenboom heeft een project rond taal en muziek opgezet want zo valt de taalbarrière weg. Met behulp van liedjes en versjes ondersteund door bewegingen, blijven nieuwe woorden beter hangen. Daarom gaan in mei en juni enkele muzikale docenten tijdens 18 voormiddagen met de kleuters zingen, dansen en muziek maken in de kleuterscholen Victor van de Walle, De Ham en De WEGwijzer. Figurentheater De Maan brengt begin juni de voorstelling “We gaan op berenjacht” in het Wijkhuis Arsenaal voor kleuters van 2,5 tot 6 jaar en hun ouders. Nadien worden verschillende situaties uit de voorstelling besproken met ook hier een focus op taal. Dit kadert eveneens in het project Brede School in de wijk Arsenaal.
Ook volgend schooljaar staat er nog heel wat op het programma. In het kader van de tentoonstellingen rond Rik Wouters zullen de Stedelijke Musea een educatief programma uitwerken voor kleuters. De grote tentoonstelling van het Cultuurcentrum over Dick Bruna en Nijntje in het voorjaar van 2012, zal eveneens gepaard gaan met verschillende activiteiten voor kleuters. Het is ook belangrijk om aandacht te hebben voor cultuurparticipatie en taalvaardigheid tijdens de opleiding van toekomstige leerkrachten. Ook studenten van de Bachelor Leraar Kleuteronderwijs van Lessius zullen daarom betrokken worden bij de activiteiten rond de tentoonstelling.