Deze week lanceerde de NMBS haar nieuwe systeem van leenfietsen aan het station in Mechelen, de zogenaamde Blue-bikes. Het Mechelse stadsbestuur zal volgend jaar eveneens een huurfietsensysteem invoeren dat hiermee complementair is. “De NMBS richt zich met de Blue-bikes op een zeer specifiek doelpubliek nl. de dagelijkse pendelaars. Ons huurfietsensysteem werkt anders aangezien we mikken op andere doelgroepen. Momenteel onderzoeken we de beste formule om dit uit te voeren. Samen met het autoluw maken van de binnenstad en de investeringen in fietsinfrastructuur, zorgt dit ervoor dat Mechelen een echte fietsstad wordt”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Het stadsbestuur is aan het onderzoeken op welke manier het verhuursysteem best kan gerealiseerd worden. Er is nog niet beslist of er zal gewerkt worden met een private partner. “Er zijn meerdere opties, en een concessie beschouwen we als één van de mogelijkheden. Ook juridisch moet dit nog onderzocht worden. Binnenkort zal het schepencollege zich hierover uitspreken. We hebben hier in Mechelen ook een sociaal economiebedrijf ’t Atelier dat reeds expertise heeft met het herstellen van fietsen. Een samenwerking met hen is dan ook logisch. Bovendien levert dit een maatschappelijke meerwaarde op: zij zorgen voor de tewerkstelling van langdurig werkzoekenden die dankzij deze werkervaring kunnen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt”, zegt Karel Geys.
Het stadsbestuur heeft vorig jaar beslist om te investeren in een huurfietsensysteem: in de begroting is er €250.000 voorzien. Het systeem wordt momenteel nog uitgewerkt. Karel Geys: “We mikken op de lente van 2012 om dit te lanceren. We starten waarschijnlijk in een eerste fase met een vijftiental stations in de binnenstad en langs de ring. In een latere fase zou ik graag ook de wijken en dorpen kunnen bedienen.” Na de lancering van de eerste 15 stations kan ook bekeken worden of private investeerders geïnteresseerd zijn om mee te investeren om bv. aan hun bedrijf een station te voorzien. Dit is een piste die in de toekomst verder zal ontwikkeld worden.
Het Mechelse stadsbestuur is tevreden dat de NMBS investeert in 28 fietsen aan het station van Mechelen. Zo worden duurzame verplaatsingen gepromoot en wordt de combinatie van trein en fiet voor woon-werkverkeer vereenvoudigd. “Ons huurfietsensysteem zal complementair zijn aan het systeem van de Blue-bikes. Wij opteren immers voor een zogenaamd netwerksysteem met 15 stations in Mechelen. De NMBS kiest voor een zogenaamd intermodaal systeem”, zegt Karel Geys. De NMBS richt zich op een andere doelgroep nl. dagelijkse pendelaars die met de fiets naar het station rijden om daar de trein te nemen naar het werk. De Blue-bike mag dan ook 18 uur lang gebruikt worden: je hebt de fiets dus een hele dag lang ter beschikking en je kan deze eender waar stallen.
Met haar eigen verhuursysteem wil de stad ook andere doelgroepen bereiken. Daarom wil Karel Geys een netwerksysteem met 15 fietsstations realiseren. “Ik geef enkele voorbeelden: toeristen kunnen Mechelen per fiets ontdekken. De aanwezigheid van een fietsstation op de randparkings creëert nieuwe mogelijkheden: park & bike voor shoppers die gratis parkeren op het Douaneplein en daar de fiets nemen naar de binnenstad, idem wat betreft mensen die in de binnenstad werken en buiten de ring willen parkeren enz. Ik denk ook aan Mechelaars die op verschillende plaatsen in het stadscentrum moeten zijn om boodschappen te doen.” Dit netwerksysteem zal met een andere tariefregeling werken dan de Blue-bikes, precies omdat de stad zich vnl. op andere doelgroepen wil richten. Waarschijnlijk zal je met een abonnement aan een goedkoop tarief het eerste halfuur gratis gebruik kunnen maken van de fiets, zoals dat in Antwerpen het geval is. Het is dus de bedoeling om deze fietsen te gebruiken voor afstanden tussen twee stations, om deze daarna telkens opnieuw aan een station terug te zetten bv. op één van de parkings of een centrale plaats in de binnenstad.
In Gent heeft men onlangs beslist om geen nieuw huurfietsensysteem te ontwikkelen. Het Gentse stadsbestuur vindt dat dit voor de stad niet interessant is omwille van het bestaan van andere systemen om fietsen te huren: in het totaal zijn er in Gent reeds meer dan 7000 fietsen te huur voor verschillende doelgroepen zoals studenten en universiteitspersoneel, stadspersoneel, pendelaars, toeristen. Gent zal voorlopig deze bestaande huursystemen uitbreiden i.p.v. te investeren in een nieuw parallel systeem. Karel Geys zegt dat er in Mechelen wel voldoende kansen zijn om een huurfietsensysteem te doen slagen gezien het beperkte aanbod. “De Gentse situatie is niet te vergelijken met Mechelen: buiten de 28 fietsen van Blue-bike en het Fietspunt van ’t Atelier, is er hier nog geen gelijkaardig aanbod. Zoals eerder al gezegd, zal ons huurfietsensysteem deze aanvullen.”
Uit onderzoek en vb. in andere steden blijkt dat een huurfietsensysteem werkt op voorwaarde dat er ook andere maatregelen worden genomen die van dezelfde visie op mobiliteit getuigen. “Het invoeren van een autoluwe binnenstad is daar natuurlijk het perfecte voorbeeld van. Onze investeringen in fietspaden, fietsenstallingen, fietspompen en fietskluizen passen in hetzelfde verhaal. In het kader van het autoluw maken van de binnenstad zal het huurfietsensysteem een belangrijke flankerende maatregel zijn:je kan gemakkelijk je auto achterlaten op de parkings buiten de ring en dan met de fiets de binnenstad verkennen, idem wat betreft verplaatsingen in de binnenstad zelf. Bovendien is Mechelen hiervoor geschikt: er zijn geen hellingen en de afstanden zijn ideaal om met de fiets te overbruggen”, besluit Karel Geys.