Het stadsbestuur kondigde aan een kwart miljoen euro te willen investeren in huurfietsen. De NMBS lanceerde gisteren, 24 mei, evenwel al een gelijkaardige dienst. Ook Vinci stelt in Mechelen fietsen beschikbaar. Het aanbieden van huurfietsen door de stad Mechelen is dus overbodig en zal de toenemende belangstelling van private investeerders in deze markt teniet doen. Het stadsbestuur moet private investeerders aantrekken, niet afschrikken. Jong VLD stelt als alternatief voor om private investeerders concessies toe te kennen op het openbaar domein.
Het Gentse stadsbestuur, eveneens een paarse coalitie, maakte twee weken geleden bekend dat ze terugkomt op haar voornemen huurfietsen aan te kopen. De coalitie oordeelde dat de huurfietsen te duur zouden uitvallen. Jong VLD Mechelen hoopt dat het Mechelse stadsbestuur dit ook inziet.
“Jong VLD Mechelen is niet gekant tegen het verhuren van fietsen, maar laat dit liever over aan de private sector. De overheid heeft niet bepaald een glansrijk verleden op het vlak van personenvervoer. Wanneer de stad haar plannen doorzet kan de Mechelaar zich waarschijnlijk binnen enkele jaren verwachten aan slecht onderhouden fietsen met een belachelijk hoge onderhouds- en uitbatingskost. Het zal niet het stadsbestuur maar de Mechelse belastingbetaler zijn die de prijs betaalt”, vertelt Bavo Anciaux, voorzitter van Jong VLD Mechelen. “Wie het goed voorheeft met de fietsenverhuur, moet ervoor kiezen ruimte te laten voor het privaat initiatief.”
“Private investeerders zoals Vinci zetten hun eerste voorzichtige stapjes op de markt van de huurfietsen. Wanneer de gemeente de huurfietsen aankoopt, zal ze private investeerders afschrikken om te blijven investeren in extra capaciteit. Ze kunnen immers moeilijk concurrentiële prijzen aanbieden ten opzichte van een overheidsspeler die haar verliezen kan bijpassen met belastingsgeld. De stad ontmoedigt daardoor alle bijkomende private investeringen in huurfietsen. Het effect is dat private investeerders minder of zelfs niet zullen investeren. Wanneer de stad haar plannen doorzet, zullen we in Mechelen met minder in plaats van meer huurfietsen eindigen”, gaat Jitte Akkermans, ondervoorzitter van Jong VLD Mechelen, verder. “Een goed economisch beleid bestaat er in een aantrekkelijk ondernemingsklimaat te waarborgen, niet om zélf te gaan ondernemen.”
“De stad kan beter private investeringen in huurfietsen aantrekkelijker maken. Daarvoor kan ze private investeerders concessies toekennen op het openbaar domein. Zo kunnen ze op het openbaar domein hun huurfietsen stallen en wordt het gebruik van huurfietsen nog toegankelijker. Met het voorstel van Jong VLD heeft de stad geen investeringskosten en -risico’s, zal ze geld ontvangen voor de toegestane concessies en trekt men meer private investeringen aan”, besluit Bavo Anciaux.