De Fietspuzzel die in Mechelen over de nieuw aan te leggen wegtangent zal gebouwd worden, garandeert een 100% veilige oversteekplaats voor fietsers en voetganger tussen de Leuvensesteenweg en het stadscentrum. Ook voor wat het comfort voor de kwetsbare weggebruikers betreft, worden de eisen erg hoog gelegd. Bovendient creëert deze Fietspuzzel enkele extra verbindingen voor de bewoners van deze wijk en zal het doorgaand autoverkeer er gevoelig verminderen.
In het kader van het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ moet de aanleg van een wegtangent ervoor zorgen dat het doorgaand autoverkeer zo ver mogelijk wegblijft van de stadszijde van het station en dat er tegelijk een goede spreiding voor het lokaal autoverkeer mogelijk blijft. Maar de kruising van deze tangent met de Leuvensesteenweg vergt van de ontwerpers daarbij extra aandacht. Om de verbinding voor gemotoriseerd vervoer tussen de stad en deze tangent nog mogelijk te maken, bleek een ondergrondse kruising uitgesloten. Maar een klassiek lichtengeregeld kruispunt zou een hypotheek leggen op de veiligheid voor voetgangers en fietsers. Daarom werd een constructie uitgetekend, de Fietspuzzel, die de kwetsbare weggebruikers op volkomen veilige wijze boven het autoverkeer moet leiden. Dat gebeurt door middel van zachte hellingen, waarbij stijgende delen van maximaal 5% zullen afgewisseld worden met horizontale vlakken. Op die manier kunnen ook minder mobiele fietsers en voetgangers op een haalbare wijze gebruik maken van deze constructie. Om die hellende vlakken in de winter gegarandeerd sneeuw- en ijsvrij te houden, zal de Fietspuzzel verwarmd worden. Binnen het project wordt nu onderzocht of dit op een duurzame wijze mogelijk is, onder meer door beschikbare restwarmte die in de nabijheid geproduceerd wordt, via een buizensysteem naar het wegdek te leiden.
Verkeersspecialisten hebben ook grondig onderzocht hoe ze het fiets- en voetgangersverkeer op deze Fietspuzzel in goede banen kunnen leiden. Omdat er talloze kruisbewegingen uitgevoerd worden, zowel door de fietsers als door de voetgangers, blijkt gemengd verkeer de beste oplossing te zijn. Alle kwetsbare weggebruikers zullen zich moeten bewust zijn van elkaars aanwezigheid en daar zo hoffelijk mogelijk moeten mee omgaan.
Dank zij de bouw van de Fietspuzzel verhoogt ook de verkeersveiligheid in de onmiddellijke omgeving. Nu bevindt de enige oversteekmogelijkheid voor de Leuvensesteenweg – vlakbij een basisschool – zich op de plaats waar de rijbaan uit een ondertunneling komt en op de uitdraai een bocht. Aan de andere kant van de spoorweg moeten fietsers en voetgangers zich behelpen met een weinig comfortabele brug. De Fietspuzzel biedt een volwaardig en absoluut veilig alternatief voor deze twee gecontesteerde oversteekplaatsen.
De Fietspuzzel stelt de projectverantwoordelijken ook in staat twee nieuwe en erg belangrijke fiets- en voetgangersverbindingen voor deze buurt te realiseren. Zo komt er vanaf de Leuvensesteenweg een directe toegang tot het station, wat een grote omrijfactor wegneemt. En de voetgangers en fietsers zullen eindelijk ook rechtstreeks kunnen aansluiten op het Dijlepad, wat de bereikbaarheid van het achterliggende natuurgebied en het recreatiedomein sterk ten goede komt. Op die manier zal men ook van de Leuvensesteenweg naar het stadscentrum kunnen gaan of fietsen zonder de Fietspuzzel te moeten nemen.
Door het uitvoeren van het project ‘Mechelen in beweging’ werden de Centrale Werkplaatsen van de spoorwegen ertoe aangezet hun hoofdingang niet langer aan de Leuvensesteenweg te situeren. Daardoor blijft ook het zware goederentransport met deze werkplaatsen als bestemming uit deze schoolomgeving weg. De aanleg van de tangent en de bijhorende ondertunneling van de Centrale Werkplaatsen zullen er trouwens toe leiden dat de verkeersdrukte op het eerste deel van de Leuvensesteenweg met naar schatting 50% zal dalen.