Het is belangrijk om kinderen op jonge leeftijd te stimuleren in hun taalontwikkeling. Daarom geeft het Mechelse stadsbestuur alle kinderopvanginitiatieven de mogelijkheid om gratis een vormingssessie te volgen rond taalontwikkeling. “Vele kinderdagverblijven besteden hier reeds aandacht aan, maar wij willen hen nieuwe methodieken aanreiken die de taalontwikkeling bij jonge kinderen stimuleren. Deze vroege aanpak is nodig, want sommige kinderen hebben al een taalachterstand op het moment dat ze naar de kleuterschool gaan”, zeggen schepen van Kinderopvang Rita Janssens en schepen van Onderwijs Caroline Gennez (beiden sp.a).
Tijdens deze sessie wordt besproken hoe je met behulp van prentenboeken in de kinderopvang verschillende methodieken kan toepassen om de taalontwikkeling te stimuleren. Daarbij wordt ook gekeken naar hoe kinderdagverblijven de ouders hierbij kunnen betrekken. Daarnaast zal ook het meten van het effect op de taalontwikkeling aan bod komen. “Op zaterdag 21 mei zijn alle zelfstandige kinderopvanginitiatieven voor 0- tot 3-jarigen uitgenodigd op het stadhuis voor een gratis workshop rond taalstimulering en taalontwikkeling. Een dag eerder komen de stedelijke kinderdagverblijven aan de beurt. In het kader van deze actie krijgen alle kinderdagverblijven en onthaalmoeders ook een pakket met kinderboekjes om de theorie in de praktijk te brengen”, aldus Rita Janssens. Deze vormingssessies worden georganiseerd door het stedelijke Centrum voor Kinderopvang tijdens de Week van de Opvoeding. De 33 deelnemers krijgen een attest erkend door Kind en Gezin.
Het aanpakken van taalachterstand op zeer jonge leeftijd, kadert eveneens in het actieplan schoolse vertraging. Sinds dit jaar heeft de stad samen met alle betrokken partners een coherente aanpak uitgewerkt van het probleem zittenblijven. Schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a) legt uit hoe taalontwikkeling in de kinderopvang hiertoe bijdraagt: “Vanuit het onderwijs hebben we het signaal gekregen dat vele kleuters hun schoolloopbaan starten met een taalachterstand die nog moeilijk in te halen is. Het zijn dikwijls deze leerlingen die op latere leeftijd probleemgedrag vertonen zoals spijbelen en zittenblijven. De gevolgen zijn vaak verregaand: de leerlingen raken gefrustreerd op school, behalen geen diploma en hebben het nadien ook moeilijk op de arbeidsmarkt. Het belang van taalontwikkeling is dus niet te onderschatten en we willen dan ook al op vroege leeftijd ingrijpen. Zo proberen we de vicieuze cirkel waarin deze kinderen terechtkomen, tijdig te doorbreken. Dit initiatief voor de Mechelse kinderopvanginitiatieven is dan ook zeer waardevol.”