De site Guldendal, gelegen tussen de Postzegellaan, de Belgradestraat, de Dijkstraat en de Geerdegemvaart, heeft op dit moment nog de bestemming industriezone. De stad Mechelen wil dit ontwikkelen tot een gebied met ruimte voor woningen, kantoren en dienstverlening. “De aantrekkelijkheid van Mechelen als stad om te wonen en te werken, neemt sterk toe. Met de ontwikkeling van gebieden zoals Guldendal, maar ook Stuivenberg, Spreeuwenhoek e.a., willen we een kwalitatieve woonomgeving creëren voor de toekomstige bewoners. We kiezen bij al deze projecten voor een hedendaagse visie op stadsontwikkeling met aandacht voor verschillende woningtypes, groen en open ruimte”, verklaart schepen van Stadsontwikkeling Karel Geys (sp.a).
Om deze herbestemming mogelijk te maken, heeft de stad een nieuw Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) opgesteld waarin de visie op de toekomstige ontwikkeling van het gebied wordt vastgelegd. Het openbaar onderzoek voor het RUP Guldendal loopt van 9 mei 2011 t.e.m. 7 juli. Tijdens deze periode kan iedereen de plannen bekijken en opmerkingen formuleren. Meer info vind je op www.mechelen.be/guldendal. Na de goedkeuring van het RUP zal de ontwikkeling in maart 2012 van start kunnen gaan.
Gezien de toekomstplannen voor de stationsomgeving is Guldendal een geschikte locatie voor nieuwe woningen en kantoorgebouwen. Naast de nabijheid van het station, is ook de aanwezigheid van de Leuvense Vaart een belangrijke troef. De ontwikkeling van de site Guldendal zal gebeuren in twee fasen. Tijdens de eerste fase wil de stad ongeveer 63 tot 105 woningen bouwen. In een volgende fase komen er nog eens 13 tot 19 woningen bij, en wordt de kantoor- en dienstenzone ontwikkeld aan de Postzegellaan. Dit zal pas uitgevoerd worden nadat de huidige bedrijvigheid is uitgedoofd.
“Dit project bewijst dat woon- en werkfuncties in een gemengde zone kunnen gecombineerd worden, op voorwaarde dat je voldoende rekening houdt met de mobiliteit. Daarom opteren we ervoor om de kantoren te ontsluiten langs de Postzegellaan en een ondergrondse parking aan te leggen. Op deze manier kunnen we van de woonbuurt een groene en veilige plek maken waarbij traag bestemmingsverkeer centraal staat. We kijken naar de toekomst, maar we hebben ook aandacht voor het verleden: historisch waardevolle gebouwen zoals de gebouwen en fabrieksschoorsteen van Van Craen blijven behouden”, aldus Karel Geys.
Ter hoogte van het wijkhuis voorziet de stad een centraal plein als ontmoetingsplaats voor de buurtbewoners. Er is plaats voor grondgebonden woningen met tuin, appartementen met een gemeenschappelijke buitenruimte, sociale woningen en serviceflats. “We kiezen bewust voor diverse types van woningen die een breed publiek aanspreken wat leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen betreft. Hierdoor zal er in de nieuwe woonbuurt ook een gezonde sociale mix ontstaan”, besluit Karel Geys.