Wie in Mechelen met de auto naar het station komt, zal daar voortaan een bescheiden vergoeding moeten voor betalen. Om in de ruime stationsbuurt voldoende parkeerplaatsen te garanderen voor bewoners en bezoekers, wordt daar de blauwe zone sterk uitgebreid. Dat deze maatregelen nu ingevoerd worden, heeft te maken met de start van de werken aan het stationsproject, die gepland is in september. Maar de aanpassingen kaderen ook in een heel duidelijke boodschap die de projectpartners willen formuleren: ‘Gebruik je gezond verstand om naar het station te gaan. Stap niet zomaar in je auto’.
Binnenkort zullen automobilisten die in Mechelen de trein nemen, moeten betalen om hun auto achter te laten. Ook op plaatsen waar men tot nu toe wel gratis kon staan, zal men moeten betalen. Voor reizigers die over een treinabonnement beschikken, ligt dat bedrag extra voordelig. Maar ook voor occasionele reizigers hanteert de spoorweggroep een betaalbaar tarief.
Met deze maatregel wil NMBS-Holding een gelijkschakeling doorvoeren. Momenteel moet er alleen op de officiële parking aan de achterzijde van het station betaald worden. Onder en op het Postzegelviaduct en op de zogenaamde IHAM-parking konden pendelaars gratis hun auto kwijt. Nu wil men voor iedereen hetzelfde regime invoeren. Wanneer in september de werken aan het stationsproject van start gaan, zal de huidige betaalparking voor pendelaars immers verdwijnen en zullen alle automobilisten naar de nieuw aangelegde tijdelijke parkings verwezen worden. Dan verdwijnen ook de parkeerplaatsen onder het Postzegelviaduct en langsheen de Stationsstraat. Op die plaats komen parkeerplaatsen voor gehandicapten en extra fietsenstallingen. De projectverantwoordelijken willen er ook een kiss & ride zone inrichten, zodat bus- en treingebruikers gemakkelijk kunnen worden afgezet of opgepikt. Op het Postzegelviaduct en verder langsheen de Postzegellaan wordt een apart regime voor langparkeerders ingevoerd. Daar zullen onder meer buurtbewoners terecht kunnen, die er gratis kunnen staan met hun bewonerskaart. Ook op de betaalparkings van de spoorwegen mogen zij gratis staan, behalve op werkdagen van 08.00u tot 18.00u. Voor de horecabezoekers in de stationsbuurt komen er daardoor meer mogelijkheden.
Deze ingreep kadert bovendien in een ruimere doelstelling, die automobilisten er moet toe aanzetten meer na te denken over het gebruik van hun wagen. Binnen de spoorweggroep is men van oordeel dat pendelaars het meest geschikte en ook meest duurzame vervoermiddel moeten gebruiken om het station te bereiken, zonder al te gemakkelijk voor de auto te kiezen. In heel wat gevallen bieden stads- en streekbussen een evenwaardig en zelfs goedkoper alternatief. Ook het fietsen als voor- en natransport wil men sterk aanmoedigen. Daarom wordt onder meer het aantal fietsenstallingen gevoelig uitgebreid. Wie om praktische redenen toch verkiest met de auto naar het station te komen, zal daarvoor een billijke vergoeding moeten betalen. In ruil geeft B-Parking wel een veilige parkeerplaats die aan alle comforteisen voldoet. Vanaf 2015 moeten alle pendelaars dan in de grote ondergrondse parking terecht kunnen, die in het kader van het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ gebouwd wordt. Die zal plaats bieden aan 2.000 wagens en wordt onder meer uitgerust met oplaadpunten voor elektrische auto’s.
Waar vroeger in de stationsbuurt nog gratis kon geparkeerd worden, geldt nu op ruime schaal een blauwe zone. Zowel in de wijken Arsenaal en Coloma als ook in Mechelen-Zuid zal in tal van straten de parkeerschijf verplicht worden. Behalve voor zij die over een geldige bewonerskaart voor deze zone beschikken. De betrokken wijkraden keurden het invoeren van deze noodzakelijke maatregel enkele weken geleden goed. Zij beseffen dat het een extra inspanning vraagt van de buurtbewoners, maar het is de enige manier om voldoende bewonersparkeren te kunnen waarborgen.