De prijzen van huizen en appartementen zijn in Mechelen in vijf jaar tijd respectievelijk gemiddeld 43% en 44,5% gestegen, dat maakte De Tijd bekend. Dat is voor woonhuizen 9,5% meer dan het gemiddelde voor heel Vlaanderen. Voor appartementen doet Mechelen het zelfs 9,9% beter dan Vlaanderen. Het voorbeeld van Mechelen illustreert de steeds grotere rol van de factor mobiliteit bij de keuze van de woning, de rode draad die dit jaar door de Netto/De Tijd Vastgoedgids 2011 loopt.
De ligging van Mechelen, halfweg tussen Brussel en Antwerpen en vlak bij twee autosnelwegen, is daar zeker niet vreemd aan. Met een mobiliteitsindex van 80,25 procent staat Mechelen in de top tien in Vlaanderen voor bereikbaarheid. Het fileleed, een factor die onmogelijk voor elk gemeente kan worden geschat, is er bovendien lager dan voor Antwerpen, Gent en Leuven. Dat zijn steden met een iets hogere mobiliteitsindex dan Mechelen.
Mechelen is ook een stad waar de investeerders in een woning kunnen anticiperen op een grote verbetering van het openbaar vervoer. Vanaf 2012 komt er in het kader van het Diabolo-project een directe, veel kortere verbinding met Zaventem. Vanaf 2013 komt er in Mechelen een stopplaats van de hst-trein Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel.
In de Netto/De Tijd Vastgoedgids 2011 morgen bij de krant vindt je de vergelijking van de Belgische vastgoedprijzen met hun mobiliteitsscore.