Het BViC, de Belgische vereniging voor Interne Communicatie, reikte op 1 april de prijs voor beste interne campagne 2011 uit. De stad Mechelen behaalde een mooie tweede plaats en ging met zilver naar huis voor haar interne campagne ‘laat de stad vanzelf draaien’.
De stad Mechelen lanceerde in april 2010 voor haar personeelsleden een grote wedstrijd onder het motto ‘Laat de stad vanzelf draaien!’. Iedereen kon voorstellen doen om de dienstverlening van de stad te verbeteren en te vereenvoudigen. Maar liefst 173 ideeën en suggesties kwamen binnen.
62 personeelsleden dienden voorstellen in om de administratie van de stad te vereenvoudigen. Van de 173 ideeën werden er 53 opgelijst die heel gemakkelijk konden worden gerealiseerd. Deze ideeën werden besproken met de diensten en een aantal werd meteen uitgevoerd. Andere suggesties werden opgenomen in bestaande projecten. Een aantal staan nog op de agenda. Deze zullen binnen het half jaar nog gerealiseerd worden.
“Onze interne campagne heeft zowel voor het personeel als voor de Mechelaar heel wat opgeleverd. Administratieve vereenvoudiging heeft veel meer te maken met samenwerking tussen diensten en je in de plaats stellen van een burger die aan het loket komt, dan van miljoeneninvesteringen”, aldus schepen van Administratieve vereenvoudiging Strubbe (Open Vld). “Ik ben dan ook blij dat ons initiatief in de prijzen is gevallen bij het BViC. Dat sterkt ons in onze werking. De Mechelaar kan trouwens te allen tijde zijn suggesties doorsturen via het meldpunt op de website.”