Op de Mechelse gemeenteraad van dinsdagavond stonden enkele punten geagendeerd waarin een Zone 30 werd ingevoerd in bepaalde straten in Muizen en in de wijk Kauwendaal.
“Een Zone 30 is een nuttig instrument om in bepaalde (woon)straten de snelheid van het doorgaand verkeer te doen minderen”, aldus Walter Schroons (CD&V/N-VA). “Elk verkeersslachtoffer is er één te veel en er zijn nu éénmaal maatregelen nodig om het aantal gekwetsten (of nog erger) door het drukke verkeer te vermijden”.
In de eerste plaats blijft wel te betreuren dat de borden voor de Zone 30 al overal werden geplaatst alvorens deze beslissing ook genomen was door de gemeenteraad. En het is nochtans – zonder enige discussie – de gemeenteraad die hierover de exclusieve beslissingsbevoegdheid heeft. Dat dit kan leiden tot juridische discussies indien boetes worden uitgeschreven, werd inmiddels trouwens bevestigd door één van de politierechters in Mechelen. “Niet helemaal waar”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld). “Het klopt inderdaad dat de gemeenteraad de beslissing tot invoering van een zone 30 moet goedkeuren. Rond de wijk Kauwendaal en enkele straten in Muizen werd dat niet gedaan, maar dat neemt niet weg dat de vele pv’s plots geseponeerd worden. Er is immers een arrest van het Hof van Cassatie*”. Walter Schroons vindt het een evidentie dat zulke zaken correct en gefaseerd worden aangepakt. Nadat de gemeenteraad een dergelijke beslissing neemt, is de nodige sensibilisering en bekendmaking vereist. Pas nadien is het opportuun dat de politie effectief gaat optreden door middel van snelheidscontroles om de maximumsnelheid af te dwingen”.
Maar in de omgeving van de St-Lambertuslaan te Muizen was er meer aan de hand. De afbakening van het gebied dat werd aangeduid als Zone 30 zorgde voor veel wrevel en discussie. De keuzes waren immers niet altijd consequent. Zo werden gelijkaardige straten soms wel en soms ook weer niet Zone 30. Speelstraten en straten met een speelpleintje kwamen dan weer niet in aanmerking …
Zelfs vele bewoners van de Sint-Lambertuslaan zelf vonden de maatregel overdreven. Een rondvraag in de buurt leerde dat er totaal geen draagvlak is voor de opgelegde maatregel. In het terechte advies van de dorpsraad werd een Zone 30 gevraagd in de omgeving van de Sint-Lambertuskerk. De volledige Sint-Lambertuslaan Zone 30 maken was dan ook wat overdreven. “Wat de bewoners eigenlijk al vele jaren vragen is het afdwingen van de maximumsnelheid van 50 km/u in de Sint-Lambertuslaan en Hanswijk de Bercht. Dit kan door een aantal structurele maatregelen (verkeersplateau, flitspaal,…), aangevuld met snelheidscontroles door de lokale politie. Op die manier zal het verkeer door Muizen toch vlot en veilig verlopen en deze situatie kan ook de goedkeuring wegdragen van de plaatselijke bewoners. Het louter plaatsen van verkeersborden – met welke maximumsnelheid ook – doet immers de snelheid van een aantal autobestuurders niet zomaar dalen”.
Walter Schroons is dan ook blij dat het stadsbestuur op zijn vraag het betreffende punt van de agenda van de gemeenteraad heeft gehaald.
“Ik hoop dat het stadsbestuur de volgende gemeenteraad een plan voorlegt dat consequent is, beter doordacht en een goed evenwicht vindt tussen verkeersveilige en realistische maatregelen”, besluit Walter Schroons.
*De verplichting van artikel 5:
Wegverkeersreglement, dat bepaalt dat de weggebruikers de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht moeten nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht, geldt onafhankelijk van de vraag of de verkeersborden door de bevoegde overheid geplaatst zijn. (Hof van Cassatie, België, 16/01/2001, P990441N)